Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga

Er zijn allemaal verschillende zwangerschapscursussen en het is dus belangrijk dat je eentje kiest die bij je past. Zwangerschapsyoga is één van de mogelijkheden. Het doen van deze vorm van yoga kan rust brengen tijdens een bijzondere periode in je leven. Het maakt je bewuster van je lichaam en leert je (beter) naar je gevoel te luisteren, waardoor je dichter bij jezelf komt en bij je baby.

Zwangerschapscursussen – Welke zijn er?
Zwangerschapshaptonomie, wat is dat nou weer?

Wat is zwangerschapsyoga?

Zwangerschapsyoga is hetzelfde als gewone yoga alleen zijn de oefeningen aangepast op je zwangere lijf. Hierdoor zijn de oefeningen wat lichter en minder inspannend. Ze zijn bedoeld om fit te blijven en je lichaam te sterken als voorbereiding op de bevalling.

Zwangerschapsyoga

Wat leer je tijdens de zwanschapsyoga lessen?

Tijdens de lessen leer je je beter te ontspannen, te concentreren en in je eigen kracht te komen wat belangrijk is tijdens de bevalling.
Je krijgt ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen en je leert te vertrouwen op je gevoel. Er is rust en aandacht voor jezelf en voor je kindje.

Basisvaardigheden

Elke les bevat een aantal basisvaardigheden zoals oefeningen gebaseerd op kracht, ademhaling en houding. De technieken die worden gebruikt zijn erop gericht om je bekken sterker en soepeler te maken. Hoe beter jij bent voorbereid op de bevalling, hoe beter dat je bevalling zal verlopen.
Jezelf goed leren ontspannen speelt een grote rol, maar je leert ook weeën opvangen en methoden om te persen.

De bevalling begint – elke bevalling op zijn eigen manier
Weeën – Welke zijn er en hoe kun je ze herkennen?

Zwangerschapskwaaltjes

Daarnaast is er aandacht voor het – op een natuurlijke manier – verminderen van bepaalde zwangerschapskwaaltjes. De lichamelijke oefeningen zijn vooral bedoeld om klachten als rug- en bandenpijn of slapeloosheid te verminderen.

Zwangerschapskwaaltjes – Hoe houd je ze beperkt?
Bandenpijn – Kun je het voorkomen? Hoe ga je hiermee om?

Partnerles

Een cursus zwangerschapsyoga heeft meestal ook een ‘partnerles’. Tijdens deze les mag je partner mee en krijg je samen uitleg over de bevalling. Dat is niet alleen leuk maar ook erg nuttig.

Zwangerschapsyoga

Hoe lang duurt een les?

Dit is per instituut verschillend, maar een les bestaat gemiddeld uit zo’n 75 minuten. Je kunt instromen vanaf de 12e week en je kunt lessen blijven volgen tot vlak voor je bevalling. Het is nooit te laat om te beginnen met yoga tijdens de zwangerschap, maar hoe later je begint hoe minder je er baat bij kunt hebben.

Een cursus zwangerschapsyoga is meestal tussen de vijf en tien lessen en kost tussen de 100 en 200 euro. Als het instituut is aangesloten bij de Vereniging Yogaleerkachten Nederland en/of lid is van de Europese Yoga Unie, kan het zijn dat de zwangerschapsyoga volledig (of voor een deel) wordt vergoed door je zorgverzekeraar. Informeer hiernaar.

De prijs is uiteraard ook afhankelijk of je kiest voor groepslessen of privélessen. Privélessen zijn uiteraard duurder.

Zwangerschapsyoga

Postnatale yoga

Na de bevalling kun je kiezen voor de postnatale yoga, om weer zo snel mogelijk fit te worden. Gun je lichaam na de bevalling wel een paar weken rust om bij te komen. Na zo’n zes weken kun je beginnen met opbouwen.

Liefs Marion

Meer informatie

Zwangerschapscursussen – Welke zijn er?
Mindful bevallen
De bevalling – De verschillende manieren om te bevallen
Zwangerschapscursus – Mindfulness
Gezonde voeding tijdens je zwangerschap
Zwangerschapshaptonomie, wat is dat nou weer?
Zwangerschapskwaaltjes – Hoe houd je ze beperkt?
Zwangerschapscursus – Mensendieck
Wat doet een verloskundige? En wat niet?
Een doula bij je bevalling – Wat doet een doula?

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
Stockfoto: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *