Weeën wegpuffen, wat zijn de verschillende ademhalingstechnieken?

De weeën leren wegpuffen door middel van ademhalingstechnieken: de standaardvraag die aanstaande vaders nog wel eens voor hun kiezen krijgen. Of ze al meegedaan hebben met het pufklasje… Maar wat is het fijn om te weten hoe je de weeën moet wegpuffen. En als je partner dan ook weet hoe het moet en jou kan ondersteunen, dan is dat niks anders dan hartstikke fijn. Weeën kan je op meerdere manieren leren wegpuffen. Waarom is dit fijn om te kunnen, hoe doe je het en waar kan je het leren?

Ademhalingstechnieken en weeën

Weeën doen zeer, zo simpel is het. Nu zit er verschil in de ene en de andere wee. En daarmee komen we ook uit op verschillende manieren van wegpuffen. Heb je geen cursus gedaan, dan zijn hier twee manieren die je kan toepassen. Beginnende weeën kan je met je buikademhaling opvangen. Je ademt in door je neus. Je laat je buikwand uitzetten en vervolgens adem je weer uit door je mond. Worden de weeën pijnlijker en is er meer nodig, dan komen we uit bij het echte wegpuffen. Je ademt weer in door je neus. Maar hierna laat je je adem los door je mond in meerdere kleine pufjes. Maar lees even door, wat er kan nog meer!

Maar waarom helpt je ademhaling bij weeën?

Bewust ademhalen helpt je ontspannen, ook in het ‘gewone leven’ trouwens. Door op je adem te focussen haal je je gedachten weg bij alles wat er verder gebeurt. Door je minder op de pijn te concentreren of op de angst die je misschien voelt, zal de pijn minder heftig aanvoelen en de angst minder snel de overhand krijgen. Daarnaast helpt het je lichaam om te ontspannen. Door de pijn komt het nogal eens voor dat hyperventilatie optreedt. Door bewust te kunnen ademhalen, kan dit voorkomen worden. Uiteraard is het ook goed voor jou én de baby als je genoeg zuurstof binnen krijgt. Door je ademhaling juist als steun te ervaren kan je paniek voorkomen.

lijn groen oudersenzo
Weeën wegpuffen, wat zijn de verschillende ademhalingstechnieken?

Verschillende ademhalingen

Je hebt verschillende soorten ademhaling waarbij de ‘richting’ van je ademhaling anders is. Zo kan je heel bewust naar je onderbuik ademhalen. Of juist naar je flanken. Daarnaast is er bijvoorbeeld het puffen, zoals al eerder omschreven. Het is verstandig om meerdere technieken onder de knie te hebben voor je bevalling. Zo kan je zelf bepalen welke het beste op welk moment past. Want ook hierin zal iedereen het net weer anders beleven. Zeker bij ontsluitingsweeën is de pijn heftig en kan een andere ademhaling net het verschil maken.

Ademen naar je buik

Leg je handen op je onderbuik. Voel hoe je buik op en neer gaat bij de ademhaling. Doe dit in een rustig tempo. Het grote voordeel hierbij is dat je longen zich goed met lucht kunnen vullen. Daarnaast maak je door het uitzetten ruimte in je buik. Dit helpt je baarmoeder om te kunnen samentrekken. En hiermee zal de pijn minder zijn.

Ademen naar je flanken

Zeker bij erge weeën (als de bevalling echt aanstaande is, bijvoorbeeld) dan kan de pijn het onmogelijk maken om nog zo diep in te ademen. Bij de flankademhaling adem je juist richting de zijkant van je lichaam. Dit kan je controleren door je handen nu op je onderste ribben te leggen. Als het goed gaat, voel je nu je handen bewegen bij de in- en uitademingen. Ook hiermee krijgen je longen meer ruimte.  Omdat dit echter een minder bekende manier van ademhalen is, kan het wat onwennig zijn. Maar oefening baart kunst!

Hoe zit het met puffen?

Puffen is eigenlijk de term die je standaard hoort vallen als er over bevalling gepraat wordt. Puffen geeft zeker houvast en kan een grote steun zijn bij de bevalling. Je kunt je aanleren om op een wijsje te puffen (altijd is kortjakje ziek) of om er een mantra bij te bedenken, die je op de been houdt. Door het puffen voorkom je dat je te snel gaat ademhalen. Nadeel is alleen wel dat de ademhaling zo hoog blijft zitten.

Waar leer je deze ademhalingstechnieken

Ademhalingstechnieken voor zwangeren worden op meerdere plekken gegeven. Niet alleen op de gewone zwangerschapsgym of -cursus, maar ook op cursussen die bijvoorbeeld een bepaalde filosofie of levensstijl aanhouden. Zwangerschapsyoga en Hypnobirthing zijn hier voorbeelden van. Bij de meeste (heel verschillende) zwangerschapscursussen zitten er wel technieken bij die je kunt gebruiken bij de bevalling.

Pufles online

Wil je graag thuis aan de slag met het leren puffen? Of ga je wel naar een cursus, maar wil je het nog eens rustig na kunnen kijken? Natuurlijk zou YouTube YouTube niet zijn als het geen pufles had…

liefs Wil

Meer informatie

Verschillende manieren om te bevallen. Wat kies jij?
De vijf fases van een bevalling. Hoe herken je ze?
Iedere bevalling loopt op zijn eigen manier
Weeën, welke zijn er en hoe kun je ze herkennen?
Zwangerschapsyoga, is deze zwangerschapscursus ook voor jou geschikt?
Hypnobirthing. Een zwangerschapscursus dat uitgaat van het natuurlijke proces
Zwangerschapscursussen, wat is er allemaal mogelijk?

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *