Zwangerschapscursus – Mindfulness

Zwangerschapscursus – Mindfulness

Met een zwangerschapscursus bereid je je mentaal en fysiek voor op de bevalling en de periode daarna. Er zijn heel wat verschillende zwangerschapscursussen, maar welke past nou het beste bij jullie? Voorbereiding op de bevalling is prettig en eigenlijk ook wel noodzakelijk, maar dan wel graag op een manier die bij jullie past. Het is een spannende tijd, je kindje zit nu nog veilig in je buik, maar er komt een moment en dat moet hij er toch uit. Een goede voorbereiding op zo’n belangrijk moment, kan dus geen kwaad. Maar hoe? En wat?

Verschillende zwangerschapscursussen, welke kies jij?
Mindful opvoeden, krijg je daar gelukkige kinderen van?

Verschillende manieren

Inmiddels hebben we al verschillende manieren besproken, zoals bijvoorbeeld Mensendieck, Hypnobirth, Zwangerschapsyoga en Zwangerschapshaptonomie. Vandaag bespreken we weer een andere manier, namelijk het Mindfulness bevallen.

Zwangerschapscursus – Mindfulness

Wat is Mindfulness?

Mindfulness (achtzaamheid) is een uitdrukking die afkomstig is uit het angelsaksisch taalgebruik, waarvan de oorsprong in het boeddhisme ligt. Het is een gemoedstoestand die getypeerd wordt door de bewustwording van de eigen fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten, zonder onmiddellijk over te gaan op automatische reacties. Om toe te werken naar Mindfulness doet men onder andere trainingen, meditatie en andere aandachtsoefeningen.

Zwangerschapscursus Mindfulness, wat kun je verwachten?

Stress is voor niemand gezond, maar stress ervaren tijdens de zwangerschap is natuurlijk helemaal niet fijn. Niet voor jou, niet voor je ongeboren kindje. In de zwangerschapscursus Mindfulness leer je omgaan met stress.

Mindfulness helpt je meer bewust te zijn van het hier en nu. Het is dus niet zo gek dat tijdens de cursus Mindful bevallen, je leert je aandacht te richten op je lichaam. Dit ga je doen met behulp van ademhalingsoefeningen, bewustzijnsoefeningen en meditatie. Door je hierop te focussen heb je minder last van stress, angst of pijn en kun je de zwangerschap meer ontspannen beleven. En dat is niet alleen fijn voor jou, maar natuurlijk ook voor je ongeboren kindje.

Bijzondere manier

De zwangerschapscursus Mindfulness, of Mindful zwanger zijn, is een bijzondere manier om met behulp van muziek, oefeningen en meditaties de zwangerschap, bevalling maar ook de periode daarna, heel bewust te ervaren. Het geeft handvatten om te onthaasten en minder stress te ervaren. Je leert te luisteren naar je eigen gevoel en hierop te vertrouwen.

Vertrouwen

Het is belangrijk dat je leert vertrouwen op je eigen kracht en in je eigen lichaam. Je leert omgaan met pijn en ongemak en het hier en nu ‘te vieren’. Je leert je automatische piloot te herkennen en meer waardering voor jezelf te krijgen. Stuk voor stuk belangrijke elementen die niet alleen tijdens de zwangerschap goed zijn, maar ook daarna.

Zwangerschapscursus – Mindfulness

Geen pijnstiller

Natuurlijk neemt deze manier van denken niet de pijn weg, maar je leert er wel anders mee om te gaan. Je gaat leren dat pijn een functie heeft en als je de functie begrijpt, kun je hem beter accepteren en wordt de pijn niet allesoverheersend. Naast oefeningen krijg je uiteraard ook informatie over de zwangerschap en de bevalling.

Pijnbestrijding bij de bevalling, welke vormen zijn er?

Praktische informatie

Je kunt aan de cursus beginnen vanaf zo’n 15 weken zwangerschap. Natuurlijk is iedere cursus of begeleiding anders, maar gemiddeld duurt de cursus zo’n 8 weken van 75 minuten per keer. Er worden ook oefeningen meegegeven om thuis te doen. Het kan zijn dat je hiervoor audio-bestanden krijgt, die je tijdens de oefeningen kunt gebruiken.

Zwangerschapscursussen worden niet uit de basisverzekering vergoed, maar soms wel uit een aanvullende verzekering. Controleer dus even bij je zorgverzekering of de onkosten van deze cursus geheel of gedeeltelijk worden vergoed.

Ervaringen van anderen

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap de cursus gevolgd en vond het echt een fijne voorbereiding op de zwangerschap. Maar ook daarna heb ik bepaalde dingen blijven toepassen. Ik heb het gevoel dat ik nu veel meer bewust ben van het hier en nu en dat zorgt voor minder stress bij mij.
Diane

Ik vond de cursus bijzonder mooi en ik ben echt heel dankbaar voor de inzichten die ik heb gekregen. Ik geniet nu veel meer van de kleine(re) dingen en voel me meer verbonden met mijn man en mijn kind.
Samantha

Ik stond er vooraf wat argwanend tegenover, maar mijn partner stimuleerde om juist voor deze cursus te kiezen omdat hij dacht dat dit het beste bij mij zou passen. Hij had absoluut gelijk. Ik vond de avonden heel ontspannen en ik heb veel steun gehad aan de oefeningen.
Fay

Liefs Marion

Meer informatie

De bevalling – De verschillende manieren om te bevallen
Zwangerschapscursussen, welke zijn er?
De bevalling begint…
Mindfull bevallen
Mindful opvoeden, krijg je daar gelukkige kinderen van?
Onthaasten, hoe doe je dat?
Zwangerschapshaptonomie, wat is dat nou weer?
Bevalling inleiden
Gezonde voeding tijdens je zwangerschap
Zwangerschapscursus – Mensendieck
Hypnobirth – Een effectieve zwangerschapscursus
Zwangerschapsyoga – Wat houdt dit in?

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
Stockfoto: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje
BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *