Je immuunsysteem boosten. Hoe doe je dat?

Je immuunsysteem boosten. Hoe doe je dat?

Je immuunsysteem is onmisbaar bij de strijd tegen Corona. Maar hoe kan je nu je lichaam helpen om het immuunsysteem zo goed mogelijk te laten werken? Overigens niet alleen tegen Corona, maar uiteraard tegen allerlei ziekten.

Gezond leven

Je weerstand (of immuunsysteem) werkt vanzelfsprekend het beste als je gezond leeft. Een gezond lichaam heeft immers alles in huis om de strijd te kunnen aangaan met bacteriën en virussen die het lichaam binnen willen dringen. Daarom is het lijstje wat je moet doen in eerste instantie heel eenvoudig te bedenken:
Eet gezond, slaap voldoende, beweeg genoeg, let op de hygiëne, ga naar buiten, niet roken of drinken (alcohol), drink voldoende en voorkom stress. Een open deur eigenlijk, want deze leefregels kom je op zo veel plekken tegen. Maar uiteraard is er veel meer over te zeggen!

Hygiëne

Het klinkt misschien raar en hygiëne is zeker heel belangrijk. Toch zit hier ook een andere kant aan. Je kunt namelijk ook te ver doorschieten en dan zorg je juist niet voor je weerstand. Als je zo schoon bent dat geen enkel virus of bacterie meer bij je komt (beetje overdreven gesteld, want dat gaat je nooit lukken…), dan kan je lichaam geen afweerstoffen aanmaken. Hierdoor kan je juist voor hele gewone dingen opeens veel bevattelijker zijn. Sla hier dus niet in door! Ook niet goed voor je stresslevel trouwens!

lijn groen oudersenzo
Je immuunsysteem boosten. Hoe doe je dat?

Vitamines slikken?

Bij gezonde voeding zouden extra vitamines niet nodig hoeven zijn. Lukt het je niet om veel groente en/of fruit te eten? Dan kan een vitamine-aanvulling misschien een oplossing zijn. Vitamine D wordt verondersteld goed te zijn voor je afweersysteem. Toch zijn er nog onvoldoende degelijke onderzoeken die aantonen dat vitamine D werkelijk helpt tegen o.a. Corona. Meer weten? Kijk dan eens bij het voedingscentrum. Slik ook niet zomaar lukraak allerlei supplementen. Je kan hierdoor juist schade aan je lichaam toebrengen! En dat kan nooit de bedoeling zijn. Ga lekker naar buiten (nodig om vitamine D aan te maken) en eet gezond, zoals de Schijf van Vijf voorschrijft.

Overigens zijn er wel bepaalde groepen die geadviseerd worden om vitamine D bij te slikken. Dit zijn jonge kinderen, vrouwen ouder dan 50 en mannen ouder dan 70 jaar, zwangere vrouwen en mensen met een getinte huidskleur. Kom je weinig buiten of bedek je buiten je handen en je gezicht? Ook dan kan je beter wel vitamine D slikken. Dit advies is er vooral om de botten sterk te houden.

Eet zo zuiver mogelijk

Ga voor vers en zonder pakjes en zakjes. De toevoegingen die hierin zitten zijn simpelweg niet goed voor je. En alles wat je lichaam minder goed doet, doet ook je weerstand geen goed! Ben je gewend om wel altijd alles met kant-en-klare pakjes en zakjes te bereiden? Geen nood, op internet zijn sites te vinden die de bestaande zakjes en pakjes hebben omgezet naar zelf te maken recepten! En dan hebben we het nog niet eens over al die andere heerlijke recepten die je heel simpel zo van internet afhaalt! Eigenlijk kan je zeggen dat eten wat nog zo puur mogelijk is, simpelweg het beste is. Dus eh…ook geen light varianten e.d. Want die zijn minstens net zo bewerkt. Of misschien juist nog wel erger.

Beweeg

En nee hoor, je hoeft helemaal niet meteen naar de sportschool. Zorg juist voor gewone beweging door de hele dag heen. Schijn je veel meer aan te hebben. Dus pak de trap, loop eens een blokje rond, ga met de fiets naar de supermarkt of school (werk), ga even de natuur in. Veel beter vol te houden ook én nog goedkoper ook. Is de sportschool dan verkeerd? Natuurlijk niet, maar lang niet iedereen vindt het leuk en houdt het dan niet lang vol. Elke dag regelmatig in beweging zijn zal ook waarschijnlijk veel meer effect hebben.

Goed slapen

Goed slapen is goed voor je lichaam. Hoe bevorder je dat? Bouw routine in. Dus probeer iedere avond ongeveer dezelfde tijd te gaan slapen. Zorg voor een goed matras en een fijne plek om te slapen. Zorg voor ontspanning voor het naar bed gaan! Dit doe je zo:

Zet je beeldschermen uit ruim voordat je naar bed gaat.
Lees nog even een mooi boek voor je het licht uit doet.
Luister naar een ontspanningsoefening of een meditatie.
Luister bewust niet naar het journaal of andere berichten waar je gestrest van wordt. Morgenochtend zijn die nieuwsfeiten ook nog te vinden!
Leg je niet alleen in bed? Even van elkaar genieten werkt ook ontspannend!

liefs Wil

Meer informatie

Bereid je gezondheid goed voor op de herfst
Wintermaanden: Tips & tricks voor een gezonde winter!
Weerstand: Hoe krijg je een sterk immuunsysteem
Extra vitamine D voor risicogroepen. Waarom is dat belangrijk?
Interview Chantal (39): “Het AstraZeneca-vaccin werd bijna mijn dood”
Lachen is gezond! Ontdek 5 tips om vaker te lachen
Ik viel 50 kilo af met het Keto Dieet (en zó kun jij dat ook!)
Laat je kinderen meer groenten eten met groene smoothies
Gezonde voeding is mentaal en fysiek belangrijk
Groentekalender, groente met het seizoen mee eten
De vijf lekkerste herfstrecepten

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *