Bereid je gezondheid goed voor op de herfst

Bereid je gezondheid goed voor op de herfst

Hoest, kuch, snotter, snik. Ja hoor, het is weer herfst – elk jaar te verwelkomen met een flesje Dampo, keelpastilles en neusspray. Om te voorkomen dat je dit najaar 24/7 voorovergebogen in een zakdoek doorbrengt en je pas in december realiseert dat de bomen geen bladeren meer hebben, 5 tips om je gezondheid zo goed mogelijk voor te bereiden op de herfst.

Brrr!

‘Herfst, het liefst zou ik in mijn chocolademelk kruipen’, een spreuk die we op Pinterest spotten. Heel herkenbaar. De kachel moet weer een graadje hoger, buiten hangt een gure wind en je komt vaker niet droog aan in de buurtsuper dan wél. Brrr! Vooral de overgang van een zwoele nazomer naar een stevige westenwind en stormachtige buien kan abrupt zijn. Maar bekijk het van de zonnige kant: je kan altijd nog lekker bingewatchen met warme sokken en een zak chips op de bank! Meteen een goede manier om geen koutje of virusje te vatten trouwens.

5 tips voor een goede gezondheid

Hoe overleef je het gure najaar en blijf je zo gezond mogelijk? Hoe kom je de herfst door zonder loopneus? Met deze 5 tips moet het lukken!

Goede kleding

Koudere dagen betekent warmere kleding. Ga vooral niet ‘nog even pronken met je flawless zomerjurk’, maar kleedt je op de verwachte temperatuur. Met gure najaarswinden op de fiets is een koutje zo gevat! September is dé modemaand van het jaar, het perfecte moment om een nieuwe trench coat te scoren of die enkellaarsjes die je al een tijdje op het oog hebt. Een regenjas is ook een echte musthave in de herfst, tegenwoordig met vele leuke printjes en designs verkrijgbaar. En vergeet ook niet om alvast een paar handschoenen aan te schaffen. Je weet maar nooit wanneer de eerste nachtvorst weer komt opzetten.

lijn groen oudersenzo
Bereid je gezondheid goed voor op de herfst

Gezond eten

Minstens zo belangrijk als goede kleding is goede voeding. Het is niet voor niets dat de Russen stevige, voedingsrijke maaltijden serveren! Maaltijdsoepen boordevol groente, aardappelen en vlees. Wie de kou moet trotseren heeft voldoende energie nodig. Proteïnen, eiwitten, vitaminen, ijzer. Volgens traditioneel gebruik is het verstandig om je vitaminepeil aan te vullen wanneer de ‘r’ in de maand zit. Van september tot en met april dus. Multivitaminen, niet ter vervanging maar ter aanvulling van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Vooral vitamine C kan in het najaar een rijke aanvulling zijn om zo gezond mogelijk te blijven. Hiermee voorkom je een lagere weerstand en bijkomend voordeel: krijgt je lichaam te veel vitamine C binnen, dan plas je dit gewoon weer uit!

Sporten

Sporten draagt bij aan de algehele gezondheid van lichaam en geest. Niet alleen om fit te worden, wie regelmatig beweegt zal op termijn allerlei positieve veranderingen opmerken. Je conditie gaat met stappen vooruit, waarmee je ook een hogere weerstand opbouwt. Je lichaam kan afvalstoffen sneller uitscheiden. En gewrichten en spieren kunnen meer hebben, omdat ze naarmate je langer sport steeds soepeler worden. Sport je nog niet? Ga dan op zoek naar iets dat bij je past. Het moet geen ‘moetje’ zijn, maar iets waar je naar uitkijkt. Vind je het lastig om de motivatie te vinden? Dan kun je wellicht kiezen voor een sport in groepsverband. Dit maakt het vaak nét iets gezelliger, door het ‘wij-gevoel’ dat in het team ontstaat.

Voldoende nachtrust

Voor een goede gezondheid, mag voldoende nachtrust niet ontbreken. Een gezonde nachtrust bestaat uit 7 á 8 uur slaap. Te weinig slapen is niet goed, teveel ook niet. Uit onderzoek blijkt dat een goede nacht slapen belangrijk is voor diverse vitale functies van het lichaam. Structurele slaapproblemen kunnen leiden tot fysieke en mentale problemen. De dagen worden in de herfst niet voor niets korter: pak je rust! Zorg dat je ‘s morgens fris en fruitig opstaat. Een goed begin is het halve werk ?? Lig je veel te woelen en te draaien in bed? Probeer dan twee uur voordat je gaat slapen geen televisie, telefoon en tablet meer te gebruiken en check of je matras voldoende ligcomfort biedt.

Een (mindfull) uurtje voor jezelf

Is de overgang van zwoele zomer naar gure herfst jou toch een beetje te deprimerend? Trek je zo nu en dan even lekker terug. Ga lekker met een bak ijs op de bank zitten mokken en zet een goede romcom aan op Netflix. Of breng het even helemaal terug naar je innerlijke zelf. Kortom: sluit je af van de rest van de wereld – en dan met name van die stomme herfst natuurlijk! – en wordt weer helemaal zen.

Liefs Marlouk

Meer informatie

Paddenstoelen, wat moet je ervan weten?
De leuke kanten van de herfst!
Wintermaanden: Tips & tricks voor een gezonde winter!
Respiratoir Syncytieel virus of RS-virus. Waar moet je op letten?
Weerstand: Hoe krijg je een sterk immuunsysteem
Kneipp methode: Blote voeten in de sneeuw (Werken aan je immuunsysteem)
Immuunsysteem boosten. Hoe doe je dat dan?

Bronvermelding

Tekst: Marlouk Rodijk
Fotografie: Marion Middendorp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *