De herfst doet bijna zijn intrede. Hoe blijf je gezond?

De herfst doet bijna zijn intrede. Hoe blijf je gezond?

Na een heerlijke zomer komt onherroepelijk de herfst eraan. Hoe blijf je gezond nu de dagen weer korter worden en we weer meer binnen komen te zitten?

Lekker naar buiten

Binnen zitten? Maar daar kies je toch echt zelf voor. Natuurlijk trekt buiten meer als het zonnetje schijnt, toch is het in de herfst ook lekker om buiten te zijn. En het is gezond! Het zonnetje wil zich best nog weleens laten zien, maar ook storm heeft zo zijn charmes. Laat de wind lekker door je haren woelen en stel je voor dat het al je zorgen van je meeneemt. Om daarna lekker verfrist weer thuis te komen! Buiten, in de natuur zijn, is goed voor een mens. Ook in de herfst. En als je buiten bent, geniet dan ook echt van buiten. Laat de beeldschermen binnen of die kleine beeldschermpjes in je jaszak…

Zoek het licht op

De dagen worden korter. Daar kunnen we niks aan veranderen. Er zijn mensen die hierdoor minder fijn in hun vel zitten. Maar zelfs als je hier geen last van hebt, kan het fijn zijn om toch iedere dag even heel bewust van het natuurlijk licht te genieten. Ga je met donker op pad en kom je pas weer thuis als het al donker is? Kies er dan bijvoorbeeld voor om tijdens je lunch of andere pauze even een ommetje te maken. Werk je thuis? Weersta de verleiding om achter de tv je boterham op te peuzelen en loop ook nu even een rondje door de wijk of maak een lekker lummelhoekje op je balkon of in de tuin. Even echt genieten van het licht dus. En van de eventuele zonnestraaltjes.

Wat ook kan helpen is om juist in de ochtend vroeg naar buiten te gaan. Er zou dan meer ‘blauw’ in de lucht zitten en dat remt jouw slaaphormonen. Heb je last van een winterdepressie? Dan is het ook fijn om gewoon voor meer licht in huis te zorgen. Voorkom dat gordijnen het daglicht tegenhouden en zorg voor voldoende verlichting.

lijn groen oudersenzo
De herfst op komst. Hoe blijf je gezond?

Bewegen

Om dan nog even verder te gaan over activiteiten: bewegen is natuurlijk goed voor je. Ook in de herfst. Wandel of fiets je in de zomermaanden naar je werk? Kijk eens of je dat in de herfst ook niet gewoon kan volhouden. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn. Is je dat toch echt te gortig? Zoek dan naar andere manieren om wel in beweging te blijven. Zeker met zittende beroepen is dit van belang. Er wordt weleens gesteld dat zitten het nieuwe roken is.

Nu is dat niet echt met elkaar te vergelijken, lijkt mij, maar je snapt wel dat al dat zitten dus nadelige effecten voor je gezondheid heeft. Neem de trap in plaats van de lift, vraag je baas om een sta-bureau, om maar een paar voorbeelden te noemen die je al kan doen om toch meer te bewegen/ minder te zitten. Plan je sportuurtjes in. Kies voor een sport of andere vorm van beweging die je echt leuk vindt, zodat je het ook volhoudt. Hou je van dansen, bijvoorbeeld, doe dat dan gewoon. Gordijnen dicht en niemand die je ziet…

Gezond eten

Tja, een open deur, maar ook nu is gezond eten één van de beste opties om gezond te blijven. Zorg voor voldoende vitaminen dus eet volop groente en fruit. Goed voor je afweer. Nu je toch minder tijd kwijt bent aan zonnen…is het mooi mogelijk om wat meer tijd te besteden aan je voedsel. Eten wat met liefde bereid wordt smaakt lekkerder! Probeer eens een ander recept of let eens bewust op wat je nu eigenlijk allemaal naar binnen stopt. Probeer zo vers mogelijk te eten en zo veel mogelijk bewerkt voedsel te laten staan. Door de bewerking van het eten wordt het vaak ongezonder. Denk maar aan alle suikers die dan toegevoegd worden of de slechte vetten. En dan zwijgen we nog over zout en al die andere kunstmatige toevoegingen.

Slapen en dagritme

Je maakt jezelf ook heel gelukkig met een vast dagritme. Sta dezelfde tijd op en ga ongeveer dezelfde tijd iedere avond naar bed. Probeer genoeg uren te slapen, want slaapgebrek is echt niet goed voor je. Plan genoeg tijd in voordat je naar je werk moet, zodat je rustig aan je dag kunt beginnen. Dat staat een stuk relaxter op. Je zou je dag kunnen beginnen met een paar Yoga of Qi Gong oefeningen, als dat je aanspreekt. Blijf niet achter je laptop hangen tot je naar bed gaat. Stop hier op tijd mee en kom even heerlijk tot rust. Zo zal je eerder in slaap vallen.

Lekker leven

Eigenlijk is alles wat je doet waar je blij van wordt, een goed plan. Want een gelukkige geest is een prima basis voor een gezond lichaam! Voel jij je niet gelukkig, dan maak je sneller kans op gezondheidsproblemen.

liefs Wil

Meer informatie

Zo laat je stress in de kou staan!
Zullen we dit jaar het melancholische gevoel een keertje overslaan?
Bereid je gezondheid goed voor op de herfst
Weerstand: Hoe krijg je een sterk immuunsysteem
Kneipp methode: Blote voeten in de sneeuw (Werken aan je immuunsysteem)
Immuunsysteem boosten. Hoe doe je dat dan?

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com

lijn-groen-oudersenzo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.