Gezond eten voor je baby – Eet smakelijk!

Gezond eten voor je baby - Eet smakelijk!Gezond eten voor je baby – Hoe regel je dat?

Al op jonge leeftijd vormen kinderen hun eetgewoonten en smaak. Belangrijk dus om zo vroeg mogelijk te beginnen met het voorschotelen van zoveel mogelijk verschillende producten en gerechten. Je kindje ontwikkelt zo een brede smaak maar het is vooral belangrijk omdat voor het eerste levensjaar het de basis vormt van hun gezondheid. Voor nu maar ook voor de rest van hun leven.

De gezondheid van je baby – Waar moet je op letten?
Borstvoeding voor de lange termijn

Maar hoe doe je dat nou? Hoe bied je nou als ouder het juiste voedsel en hoe breng je je kind goede eetgewoonten bij. Een goede vraag, die vast veel ouders zichzelf stellen. Want theoretisch weten wat goed is voor je kindje, is nog wat anders dan in praktijk brengen.
Op deze belangrijke vraag, zullen we proberen antwoord te geven.

Babyvoeding

Tot ongeveer een half jaar is het nog makkelijk, dan heeft je kindje voldoende aan (moeder- of opvolg) melk. Een beetje afhankelijk van je kindje zal hij na een maand of vier (maar niet vroeger) toe zijn aan wat oefenhapjes. Sommige kinderen zijn hier pas na zes maanden aan toe, het is dus een beetje afhankelijk van je kindje wanneer je begint.
Wanneer dat goed gaat is het advies van Het Nederlands Voedingscentrum: zo snel mogelijk met z’n allen aan tafel.

Stappenplan gezond eten

4 maanden melkvoeding
eventueel een oefenhapje
6 maanden melkvoeding
oefenhapjes
7 maanden melkvoeding
grovere oefenhapjes
broodkorst
8-12 maanden minder melkvoeding
meer groente- en fruithapjes
vanaf 12 maanden 3 maaltijden per dag
2 tussendoortjes

Gezond eten voor je baby - Eet smakelijk!

Vier maanden

Vanaf vier maanden kan je kindje wennen aan verschillende smaken. Het gaat nog niet om de benodigde voedingsstoffen, want die haalt hij nog gewoon uit zijn melk. Start rustig met één smaak en neem daarvoor de tijd. Maak van het stukje fruit of groente, een gladde textuur. Je kunt het eventueel verdunnen met wat water of opvolgmelk, of juist verdikken met wat rijstebloem.

In deze fase gaat het nog niet om serieus je kindje aan het fruit- of groente te zetten. Hij moet het vooral leuk en lekker gaan vinden. Het gaat hier dus niet om een hele prak, maar gewoon een of een paar hapjes.

Kinderen vinden doorgaans geprakt fruit als banaan, mango of peer erg lekker, maar je kunt ook beginnen met zachte groente zoals courgette, pompoen of bloemkool. Begin niet met alles tegelijk. Gewoon rustig met één smaak beginnen. Laat hem rustig er aan wennen en als hij het steeds leuker en lekkerder gaat vinden, voeg er dan steeds een smaakje bij.

Groentehapje: Zelf een prakje maken of toch een potje?

Gluten

Laat je kindje rustig wennen aan gluten. Geef vooral niet teveel in één keer. Gluten bevinden zich vooral in brood, koekjes, pap en pasta. Producten als rijst, rijstebloem, maïsmeel, boekweit en maïzena, zijn doorgaans glutenvrij.

Nitraat

Geef je kindje niet te vaak groente waar nitraat in zit. Op zich is nitraat niet schadelijk maar houd er rekening mee dat wanneer je deze groente opnieuw opwarmt, nitriet vrijkomt. Nitriet is voor een klein kind schadelijk. Dus als je groente gebruikt als: spinazie, sla, spitskool, bietjes, Chinese kool, venkel, andijvie en bleekselderij, warm het dan geen tweede keer op. Bereid het, laat je kindje eten en gebruik het gerechtje geen tweede keer.

Gezond eten voor je baby - Eet smakelijk!

Zes maanden

Geef je kindje op deze leeftijd nog geen producten van de koe, wacht daarmee tot hij één jaar is. Maar stukjes brood kun je hem wel geven. Je hoeft er geen beleg nog op te doen, maar het mag wel. Je kunt bijvoorbeeld wat appelstroop of jam erop smeren. Heel af en toe smeerworst of smeerkaas, is ook een mogelijkheid.

Voer het aantal verschillende smaakjes, langzaam op. Dat geldt ook met de textuur. Langzaam kun je de textuur steeds iets grover maken. Geef je kindje rustig de tijd om aan de verschillende smaken te wennen. Je hebt geen haast. Hoe meer tijd je hiervoor zal nemen, hoe beter het zal gaan. Het beste is je kindje een paar dagen achter elkaar dezelfde smaak aan te bieden.

Oppassen met…

Zout, liever helemaal niet. Door de hoge concentratie vitamine A in de leverworst, tot zijn derde jaar maximaal twee boterhammen per week. Honing mag je kindje vanaf zijn eerste jaar en wacht met schelp- en schaaldieren tot zijn tweede jaar.

Het risico van honing voor je baby

Van één tot vier jaar

Groente 1-2 opscheplepels (50/100 gram)
Fruit 1-2 stuks (150 gram)
Brood 2-3 sneden (volkoren of bruin)
Zetmeel 50/100 gram (aardappelen, rijst, peulvruchten, pasta)
Vlees, vis, vleesvervanger 50-60 gram
Vet 1 eetlepel/15 gram (margarine, olie)
Drinken 0,75 liter

Gezonde tussendoortjes

Je wilt je kindje een gezond tussendoortje geven, denk dan aan: stukje komkommer, rozijntjes of ander gedroogd fruit, rijstwafel, kleine worteltjes, rijstwafel, soepstengel, cracker, reepjes rode of gele paprika.

Natuurlijk moet je kindje voldoende drinken, maar laat hem ook niet teveel drinken. Drinken geeft een vol gevoel en zou ten koste kunnen gaan van zijn eetlust. Als het warm is, kun je je kindje wel wat meer laten drinken. Het liefst gewoon wat water, maar thee zonder suiker of een met water verdunde vruchtensap is ook mogelijk.

Gezonde tussendoortjes – Wat kun je geven?

Een gezellige maaltijd

Zien eten, doet eten, klinkt een beetje als een cliché maar deze vlieger gaat nog steeds op. Besteed aandacht aan de maaltijd, liefst zonder TV, telefoon of tablet. Even tijd voor elkaar en voor de maaltijd. Als je kindje al wat groter is, kan hij meehelpen in de keuken. Hem een keer laten kiezen tussen twee groenten, zal hij ook erg leuk vinden. Schep kleine porties op en maak er iets leuks van. Zijn bordje mag er best gezellig uitzien en zoveel extra moeite hoeft dat niet te kosten.
Houd het vooral gezellig aan tafel en verwacht niet dat je kindje na een kwartier nog steeds braaf stil zit. Een kwartier aan tafel, is voor hem al een hele zit.
Bordje niet leeg? Dan niet. Eten is geen straf (of beloning), dwing hem dus niet om zijn bordje leeg te eten.

Recepten

Abrikozen-watermeloen shake
Courgette met druiven
Fruithapje appel en framboos
Pruimen
Rijstebrij
Rode wangetjes (Bietjes met kipfilet)
Taataa-toeje
Vegetarische spaghetti

Meer informatie

De gezondheid van je baby – Waar moet je op letten?
Gezonde tussendoortjes – Wat kun je geven?
Pap – Baby’s eerste maaltijd
Koemelkallergie – Hoe herken je het en wat kun je doen?
Andere voeding voor je kindje nodig?
Babyvoeding – Borstvoeding en flesvoeding
Het risico van honing voor je baby
Vitamineoverzicht – Welke vitamine zijn er en waar zitten ze?
Kinderliedjes over eten en drinken
Spruw – Hoe ontstaat het en hoe los je het op?
Groentehapje: Zelf een prakje maken of toch een potje?
Lichamelijke ontwikkeling van je baby
Is het gebruik van een magnetron schadelijk?
Borstvoeding voor de lange termijn

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
Het Nederlands voedingscentrum
Dat zal lekker smaken, eet maar op, 9789045204895
Puur natuur, 9789077902141
Stockfoto: 123rf.com

Kijk ook naar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *