Tips voor een optimaal tien minutengesprek

Tips voor een optimaal tien minutengesprekOp schooldagen is er vaak niet veel gelegenheid om met de leerkracht bij te praten over de voortgang van je schoolkindje. Daarvoor is het tien minutengesprek. Een belangrijk gesprek maar tien minuten zijn natuurlijk zo voorbij. Om zoveel mogelijk uit dit gesprekje te kunnen halen en het zo optimaal mogelijk te laten verlopen, geven wij een paar tips, zodat je goed voorbereid het gesprek in kan gaan!

Wat is een tien minutengesprek?

Wanneer je kindje nog niet naar de basisschool gaat, kan ik me voorstellen dat je nog geen idee hebt wat een dergelijke gesprek inhoudt, vandaar als eerste een korte uitleg. Veel scholen organiseren twee of drie keer per jaar dit soort gesprekken. Vaak vinden deze gesprekken plaats, na een rapportuitreiking. De bedoeling van het gesprek is om ruimte te geven aan wederzijdse vragen. Net zo goed als jullie, kan de leerkracht ook vragen aan jullie hebben. Zijn er moeilijkere onderwerpen, is het niet altijd mogelijk om die binnen de vastgestelde 10 minuten te bespreken. Er kan dan worden gekozen voor een vervolggesprek.

Gedrag op school

Wanneer er geen specifieke problemen zijn, kan een dergelijk gesprek bijvoorbeeld gaan over zijn gedrag in de klas, de voorgang van de leerstof, het contact met andere kinderen, waar hij goed of juist slecht in is, et cetera. Je kunt je soms verbazen over zijn afwijkende gedrag op school. Kinderen kunnen op school toch net een beetje anders zijn dan jij ze thuis gewend bent.
Ga er vanuit dat jullie als ouders samen met de leerkracht aan dezelfde kant staat. Alle drie hebben jullie het belang van je kindje voorop staan. Gezamenlijk kunnen jullie hier een koers in bepalen.

Tips voor een optimaal tien minutengesprek

Tip 1 – Bereid je goed voor

Het klinkt als een open deur en dat is het misschien ook wel, maar toch willen we deze tip graag meegeven. Praat vooraf met je partner wat jullie zouden willen bespreken tijdens het tien minuten gesprek, zodat jij en je partner goed op één lijn zitten. Wat vinden jullie beiden belangrijk? Schrijf eventueel – als geheugensteun – wat punten op papier. Die tien minuten zijn zo voorbij en het zou jammer zijn wanneer de helft van de tijd wordt verloren aan de gedachte: ‘Waar wilde ik het nou precies over hebben?’
Probeer niet teveel in die tien minuten te willen proppen. Kies de meest belangrijke punten en schrijf die op. Als er echt grote issues zijn, dan kan er altijd een vervolggesprek gepland worden.

Rapportgesprek

Vindt het gesprek aan de hand van een rapport plaats, bestudeer dan vooraf het rapport goed, zodat je weet waar de leerkracht het over heeft. Wellicht roepen de cijfers bij jullie ook nog vragen op?

Tip 2 – Ga samen

Twee horen er meer dan één. Het is prettig om samen naar dit gesprek te gaan, zodat je beiden direct de feedback van de leerkracht te horen krijgt. Het toont ook naar de leerkracht jullie gezamenlijke betrokkenheid.

Tip 3 – Positieve start

Misschien heb je een lijstje met punten waar je niet tevreden over bent of kritische vragen over hebt, maar er gaat vast ook heel veel goed. Begin daarom het gesprek met een gemeend compliment! Dat is een prettige start en zorgt gelijk voor een ontspannen begin van het gesprek. Vertel ook wat over je kind, zodat je leerkracht hem ook van een andere kant leert kennen.
Probeer het gesprek rationeel te laten verlopen, zonder dat emoties of verwijten de boventoon gaan voeren. Dat kan soms lastig zijn, want het gaat hier immers om je kind, maar emoties kunnen het gesprek uit de hand laten lopen en daar is niemand bij gebaat.

Niet te laat

Kom liever niet te laat, want dat is echt geen goede start. De gesprekken worden vaak strak gepland, waardoor er maar weinig ruimte is om het gesprek wat later te voeren. Dat zou een gemiste kans kunnen betekenen. Ga op tijd van huis, zodat je er zeker van bent, dat je op tijd op school komt. Er is op school vast wel ergens een kop koffie te halen om de eventuele wachttijd te doden.

Tip 4 – Schroom niet

Schroom niet om vragen te stellen of kanttekeningen te plaatsen. Vraag om uitleg wanneer je iets niet begrijpt. Er is niks mis mee om toelichting te vragen op de opmerkingen van de leerkracht. Anders loop je het risico dat het gesprek erg oppervlakkig blijft en ook al is tien minuten niet lang, een beetje diepgang of duidelijkheid, kan zeker geen kwaad.
Probeer wel te voorkomen om op hoge toon eisen te stellen. Overtuiging kan meer positiefs in gang zetten dan felle eisen. Belangrijk is dat wanneer er in jullie ogen een probleem is, de school dit zal erkennen. Daarvandaan kunnen jullie gezamenlijk werken aan een goede oplossing. Vraag de school mee te denken en maak eventueel een vervolgafspraak om dieper op de materie in te gaan.

Tip 5 – Deel de inhoud

Er is niets mis mee om de grote lijnen uit het gesprek te delen met je kindje. Hij vindt het vast reuze spannend wanneer er over hem wordt gesproken en hij er zelf niet bij mag zijn. Het is daarom aan te raden om na afloop van het gesprek – of de volgende ochtend wanneer hij al slaapt – er samen met je kindje nog even over na te praten.
Nog beter: Als het mogelijk is, neem je kind mee naar het gesprek, zodat hij er gewoon zelf bij kan zijn. Het gaat immers om hem!

Maak een verslag

Eenmaal thuis is het ook handig even een verslagje te maken van alles wat is besproken. Je weet nooit waar je dit nog eens voor nodig hebt en zeker wanneer er afspraken zijn gemaakt, is het handig om hiervan een naslagwerk te hebben, voor eventuele vervolgafspraken of tijdens een volgend tien minuten gesprek te informeren naar de voortgang.

Dringende zaken

Wanneer er dringende zaken te bespreken zijn, wacht dan niet tot de uitnodiging van een tien minuten gesprek, maar vraag al eerder een gesprek aan. De gesprekken vinden immers maar een paar keer per jaar plaats en sommige ontwikkelingen hebben gewoon wat meer of frequentere aandacht nodig. De juf of meester, zal hier vast voor open staan.

Liefs Marion

Extra informatie

Gezonde lunch voor mee naar school
De tien leukste schoolmoppen!
Naar school
Spannend: De eerste dag naar school
Schoolspullen – Wat heb je allemaal nodig?
Basisonderwijs: Welke school kies je?
Vrijwillige ouderbijdrage, hoe vrijwillig is die?
Wat zijn de regels van de leerplicht?
Leerlingenvervoer – Hoe is dat geregeld?

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
© afbeelding: 123rf.com

lijn oudersenzo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *