Zwangerschapskwaaltjes: Moeheid

Moeheid: veel zwangeren hebben er last van. Ook niet vreemd natuurlijk, want je lichaam werkt immers sowieso al op volle toeren om niet alleen jou maar ook je kindje van alle behoeftes te voorzien. Maar er speelt meer mee. Hoe ga je hier mee om en hoe kan je ervoor zorgen dat je fitter wordt?

Zwangerschapskwaaltjes, hoe houd je ze in de hand?
Vermoeidheid tijdens de zwangerschap

De hele zwangerschap moe?

Niet iedere zwangere zal (even) moe zijn. In het eerste trimester zal vermoeidheid vaak erger zijn dan in het middelste trimester. In de middelste drie maanden voelen veel aanstaande moeders zich het beste. Het lichaam komt meer in balans wat hormonen betreft, de misselijkheid is verdwenen en je buik is nog niet overmatig aanwezig. De laatste drie maanden kan die buik juist voor de nodige mobiliteitsproblemen zorgen en kan je lichaam zuchten onder het gewicht van je kindje waardoor je vaak de laatste loodjes, bij wijze van spreken, bekaf aflegt.

Het eerste trimester van de zwangerschap

Zwangerschapskwaaltjes: Moeheid

Redenen van vermoeidheid

Zoals al vermeld zal je lichaam ook voor je kindje moeten zorgen én jouw lichaam ook nog eens moeten voorbereiden op de groei van je kindje, de bevalling én het voeden van je kindje na zijn geboorte. Overuren dus, zullen we maar zeggen. Natuurlijk kunnen we hierbij dus de hormonen weer de schuld geven. Maar je wordt niet alleen maar moe door deze zaken. Want er speelt meer mee. Wat dacht je van minder goed kunnen slapen (daarover straks meer), minder goed eten vanwege misselijkheid en gewoon de overbelasting van je spieren, gewrichten en bijvoorbeeld bandenpijn door de groei van je lichaam. Daarnaast kan ook de emotionele kant voor een minder fit gevoel zorgen. Om nog maar te zwijgen over stress omdat er zoveel geregeld moet worden.

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Hallo, je bent zwanger!

Je bent zwanger en daar ben je blij mee, maar we vergeten vaak dat het ook iets anders inhoudt: je lijf is bezig met iets totaal anders dan de dingen waar je je normaal druk om maakte. Je lijf eist energie op om je kindje gezond op de wereld te kunnen zetten en daarnaast komen er heel veel dingen bij wat nog even geregeld moet worden. Neem dit serieus en denk niet dat zwanger zijn er gewoon even naast kan. Luister goed naar je lijf en neem maatregelen als blijkt dat het allemaal gewoon te veel is! Je zou er moe van worden…

Slecht slapen tijdens je zwangerschap

Ieder weldenkend mens zal begrijpen dat goed slapen belangrijk is om fit te zijn, zeker als het zo hard moet werken. Maar dan komt er dus ook meteen een volgend probleem om de hoek kijken: regelmatig lukt slapen juist niet zo goed. De redenen zijn vaak verschillend in de diverse stadia van de zwangerschap. In de eerste maanden kan misselijkheid bijvoorbeeld zorgen voor de nodige slapeloze nachten. Ook kan je zelf zo bezig zijn met alle nieuwe dingen die op je af komen dat je gewoon niet in slaap kan komen. Of gaan die hormonen zo met je op de loop dat je om alles moet huilen en ook ’s nachts vooral beren ziet. Komt je blaas eenmaal in de verdrukking, dan is het vooral je toiletbezoek meerdere keren per nacht die een goede nachtrust in de weg staan. Om nog maar te zwijgen over die buik die ervoor zorgt dat je niet meer lekker kan liggen.

Lekker slapen tijdens de zwangerschap

Wat kan je tegen slapeloosheid doen?

Om in ieder geval lekker te kunnen slapen, kan je zorgen voor:

Rust voordat je naar bed gaat. Zoals iedereen is te veel doen vlak voor je naar bed gaat niet echt bevorderend voor het inslapen
Maak een lijstje van wat je allemaal nog moet doen en parkeer daar dus je gedachten aan alles wat nog moet!
Ga niet de hele avond al op de bank liggen, zo ben je al uitgeruster, wat wel fijn is maar het inslapen opnieuw bemoeilijkt

Wat doe je tegen deze vermoeidheid?

Naast het beter slapen kan je natuurlijk nog meer doen om niet steeds zo moe te zijn:
Zorg voor rust, wat niet meteen slapen hoeft in te houden! Geef je lichaam de kans om bij te tanken door even rustig een boekje te lezen, bijvoorbeeld
Doe een dutje overdag
Ga op tijd naar bed! Slaap je niet? Je rust wel uit!
Eet en drink goed, want je lichaam heeft daar nu juist nog meer behoefte aan
Ga lekker naar buiten en wandel of fiets een stukje
Probeer stress te voorkomen, bijvoorbeeld door gewoon een to-do-lijstje te maken en die rustig af te werken. Daarbij probeer je in je hoofd die hele lijst los te laten!
Besef dat je nu eenmaal niet meer alles kan doen wat je altijd deed. Je bent zwanger en je zult dus aanpassingen moeten maken

Extreme vermoeidheid

Helaas is vermoeidheid soms ook een teken dat er meer aan de hand is. Meld je verloskundige je vermoeidheid of raadpleeg je arts als je het niet vertrouwt. Het kan namelijk o.a. ook een teken van bloedarmoede zijn!

Liefs Wil

Meer informatie

Themapagina: Zwanger
Vermoeidheid tijdens de zwangerschap
De 5 meest gênante zwangerschapskwaaltjes
Zwangerschapskwaaltjes – Hoe houd je ze beperkt?
Mooi en gezond zwanger – Zorg goed voor jezelf!
Gezonde voeding tijdens je zwangerschap
Themapagina: Slapen
Het eerste trimester van je zwangerschap
Flauwvallen tijdens de zwangerschap
Lekker slapen tijdens de zwangerschap
Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje
BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *