Vermoeidheid tijdens de zwangerschap

Vermoeidheid tijdens de zwangerschap

Hoewel je ongelofelijk blij bent met het baby’tje dat in je buik groeit, kun je alleen nog maar gapen en slapen. Vermoeidheid is één van de meest voorkomende zwangerschapskwalen. Veel vrouwen hebben er vooral de eerste drie maanden last van, maar bij sommigen houdt de vermoeidheid de hele zwangerschap aan. Hoe kom je zo moe, en hoe ga je ermee om?

Het eerste trimester van je zwangerschap

Wanneer?

Het is voor de meeste vrouwen één van de eerste zwangerschapssymptomen: flinke vermoeidheid. Vooral in het eerste trimester voelen zwangere vrouwen zich meestal erg moe, en dat kan al beginnen na de bevruchting. Met een beetje geluk leef je in het tweede trimester weer op, maar de kans is groot dat je ook het laatste trimester niet uit je bed te krijgen bent. Natuurlijk verschillen de klachten per vrouw: sommigen voelen zich de hele zwangerschap uitgeput, terwijl andere vrouwen 9 maanden lang van hun vertrouwde energieniveau kunnen genieten.

Vermoeidheid tijdens de zwangerschap

Waarom?

Als je bedenkt waar je allemaal mee te maken krijgt tijdens een zwangerschap, is het eigenlijk een wonder dat je überhaupt zo nu en dan nog energie hebt! Er zijn namelijk vele oorzaken aan te wijzen voor zwangerschapsvermoeidheid:

Hormonen

Ja, ook bij deze kwaal zijn zwangerschapshormonen de nummer één oorzaak. Vooral de snelle stijging in progesteron zorgt voor vermoeidheid.

Je lichaam werkt extra hard

Je lichaam werkt extra hard tijdens de zwangerschap: niet alleen de baby moet groeien, maar er wordt ook een heel systeem aangelegd om de baby te ondersteunen. Vooral tijdens de ontwikkeling van de placenta zul je merken dat je moe bent!

Slaaptekort

Slaaptekort is een veel voorkomend probleem tijdens de zwangerschap, en een belangrijke reden dat veel vrouwen in het laatste trimester zo moe zijn. Zie namelijk maar eens lekker te slapen met zo’n dikke buik, die ook nog eens op je blaas drukt! Maar ook in het begin van de zwangerschap slapen veel vrouwen lichter en onrustiger, met heftige dromen. Soms zijn maagzuur of rugpijn de oorzaak van een slechte nachtrust.

Lekker slapen tijdens de zwangerschap

Zwangerschapskwalen


Zwangerschapskwalen kunnen je flink uitputten: de energie in je lichaam gaat immers naar je rugpijn, misselijkheid of hoofdpijn toe.

Zwangerschapskwaaltjes, hoe houd je ze beperkt

Emoties

Emoties dragen op dezelfde manier bij aan vermoeidheid tijdens de zwangerschap: ook díe kosten veel energie. En je hebt nogal wat emotiewisselingen, als gevolg van zowel zwangerschapshormonen als de zorgen over een onbekende toekomst!

Extra gewicht

Het extra gewicht dat je in de loop van de zwangerschap begint mee te zeulen kan je behoorlijk moe maken. Herinner je je die goedgevulde backpack op vakantie nog? Die sleur je straks elke dag mee…

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Vermoeidheid tijdens de zwangerschap

Wat kun je doen?

Hoewel vermoeidheid tijdens de zwangerschap voor de meeste vrouwen onvermijdelijk is, kun je tóch zelf heel wat doen om hier goed mee om te gaan of erger te voorkomen.
Misschien wel de belangrijkste aanpassing is dat je leert accepteren dat je niet alles kunt wat je vóór de zwangerschap wel kon! Het is noodzaak dat je luistert naar je lichaam en rustiger aan doet. Ben je moe, midden op de dag? Geef eraan toe en ga even rusten: zo functioneer je de rest van de dag beter én krijgt je lichaam (en je baby!) wat het nodig heeft. Plan wat minder uitstapjes en bespreek je situatie met je werkgever. Vraag ook je partner en eventueel familie om een paar huishoudelijke taken over te nemen. Je kunt nu even niet alles!

Daarnaast is het juist nu belangrijk dat je een gezonde leefstijl hanteert. Je lichaam heeft meer vitamine en mineralen nodig: voedingssupplementen kunnen helpen, maar het begint bij gezond eten en drinken. Geef niet te vaak toe aan sugarcravings, want na een energiepiek komt helaas ook een diep dal. Beweeg flink – rekening houdend met je veranderende lichaam- want daar zijn we voor gemaakt: je slaapt er niet alleen beter door, maar zit dan ook lekkerder in je vel.

En tot slot: maak gewoon lekker lange nachten! Daar zul je de komende 10 jaar nog naar terug verlangen… Door op je linkerzij te slapen is de doorstroming van bloed naar de placenta beter, wordt je kindje goed voorzien van voedingsstoffen en zuurstof, en werken je nieren optimaal.

Toch iets anders aan de hand?

Heftige zwangerschapsvermoeidheid kan natuurlijk ook het gevolg zijn van iets anders dan bovengenoemde oorzaken. Bloedarmoede, bijvoorbeeld. Dat gaat dan vaak gepaard met kortademigheid of flauwvallen. Ook een tekort aan vitaminen en mineralen kan je een uitgeput gevoel geven: je arts of verloskundige kan je bloed onderzoeken en adviseren welke supplementen voor jou en je kindje goed zijn. En dan is er nog de prenatale depressie, waar sommige vrouwen mee te maken krijgen. Dan gaat de vermoeidheid samen met neerslachtigheid, prikkelbaarheid, angsten en een veranderde eetlust. Twijfel je over de ernst en oorzaak van je vermoeidheid? Ga dan altijd langs de huisarts!

liefs irene

Meer informatie

Zwangerschapskwaaltjes – Hoe houd je ze beperkt?
Mooi en gezond zwanger – Zorg goed voor jezelf!
Gezonde voeding tijdens je zwangerschap
Themapagina: Slapen
Het eerste trimester van je zwangerschap
Flauwvallen tijdens de zwangerschap
Lekker slapen tijdens de zwangerschap
Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Bronvermelding

Tekst: Irène Storm
Stockfoto: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *