Zo laat je stress in de kou staan!

Zo laat je stress in de kou staan!

Je hebt er vast weleens van gehoord: een winterdipje. Veel mensen voelen zich wat somberder zodra de dagen korter en kouder worden. Het is dan ook wetenschappelijk bewezen dat onze biologische wat ontregeld kan raken naarmate de winter dichterbij komt. De oorzaak is een gebrek aan licht. Maar wat kun je precies doen om zo’n winterdipje te voorkomen? En hoe laat je stress in de kou staan deze winter? We geven je graag enkele waardevolle tips waarmee je deze winter gegarandeerd wat minder somber doorkomt!

Besteed aandacht aan gezonde voeding

Gezonde voeding is gedurende het hele jaar belangrijk. Maar ben je gevoelig voor een winterdip? Dan is het goed om wat extra aandacht aan je voeding te besteden. Wees ook niet bang om sportvoeding of voedingssupplementen toe te voegen aan je dagelijkse eetroutine. Zo krijg je alvast meer eiwitten en vitaminen binnen. Zorg verder voor voldoende fruit, groenten en vezels. Maak in plaats van een erwtensoep met rookworst eens wat vaker een vegetarische linzensoep met veel groenten, eet een groene salade naast je favoriete pastagerecht of vervang een deel van de aardappelen in dat lekkere winterstamppotje door pastinaak of zoete aardappel. Als je gezond eet, voel je je mentaal ook beter en gaat je prestatievermogen ook omhoog. En dat is handig voor onze volgende tip!

lijn groen oudersenzo
Zo laat je stress in de kou staan!

Blijf ook ’s winters in beweging

In de zomer zijn we ontzettend vaak buiten te vinden: we fietsen, wandelen en zwemmen wat af. Een rondje hardlopen is gewoon net even fijner op een mooie lenteavond dan op een gure winterdag. Toch is het belangrijk om in beweging te blijven. Juist ’s winters, als die nare winterdip op de loer ligt. Sporten die je ’s winters perfect kunt beoefenen: zwemmen in een overdekt zwembad, een flinke winterboswandeling op dagen dat het niet al te koud is (sluit af met warme chocolademelk of een lekkere pannenkoek) of natuurlijk thuis sporten. Koop een goede yoga- of fitnessmat en doe eenvoudig oefeningen met een YouTube-filmpje erbij. Natuurlijk kun je thuis ook squatten, met gewichten trainen of een fitnesstoestel aanschaffen om lekker warm en knus in beweging te blijven tussen je eigen vier muren.

Door elke dag minimaal een halfuur matig intensief te bewegen slaap je beter, ga je makkelijker om met stress en verbetert je hormoonhuishouding. Allemaal zaken die belangrijk zijn om die winterse dip lekker buiten in de kou te laten staan!

Maak het thuis gezellig

De winter is hét ultieme seizoen om het thuis een stuk gezelliger te maken. Speel met verlichting en kaarsjes. Warm licht (in een geel- of oranjetint) geeft je huis doorgaans een fijnere gloed dan heel fel of wit licht. Ook is het nooit te vroeg om de kerstsfeer in huis te halen, dus hang zeker vast kerstlichtjes op, bijvoorbeeld langs je ramen. Dit geeft een hele fijne en gezellige sfeer. Hoe fijner je je in je woning voelt, hoe makkelijker je die winterdip buiten de deur houdt!

Investeer in sociale contacten

Oké, ’s winters zit je natuurlijk niet uitgebreid op een terras. Ook ga je ’s avonds misschien minder snel last minute naar de bioscoop of uiteten. Toch is het wel belangrijk om ook in deze (ietwat sombere) periode te blijven investeren in sociale contacten. Bel of app net even vaker een vriendin, spreek bij vrienden thuis af of plan een gezellig etentje met een groepje. Bezoek eens wat vaker je familie aan de andere kant van het land of bel eens zomaar iemand op die je al een tijdje niet gesproken hebt. Eenzaamheid is voor niemand goed, en als je al gevoelig bent voor een winterdipje is het echt belangrijk om onder de mensen te blijven.

Zorg voor een gezond slaapritme

We hadden het er al even over: door te bewegen slaap je beter. Slaap is erg belangrijk om dipjes en depressies buiten de deur te houden. Slaap niet langer dan 8 uur, maar zeker niet korter dan 6 à 7 uur. Je kunt ook melatonine slikken als je moeilijk in slaap komt of moeilijk doorslaapt. Kies een supplement van hoge kwaliteit en neem dat een halfuurtje voordat je gaat slapen in. Je zult merken dat je beter slaapt en uitgerust wakker wordt. Zo ben je overdag ook een stuk productiever, waardoor je voldoende energie overhoudt om te werken of te studeren, een sociaal leven te onderhouden en tussen de bedrijven door ook nog even flink te sporten!

Wat doe jij om een winterse dip buiten de deur te houden? Deel jouw gouden tip in de comments!

Liefs Amber

Meer informatie

Hoe blijf je positief met een haperende gezondheid?
Met deze verwentips ben je snel weer een ontspannen mama!
De risico’s van de winter. Waar moet je op letten?
Wintermaanden: Tips & tricks voor een gezonde winter!

Bronvermelding

Tekst: Amber Fernandes
Stockfoto: 123rf.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *