Stoppen met roken

Stoppen met rokenZwangerschap en roken gaan niet goed samen. Dat is algemeen bekend. Dat wil echter niet zeggen dat het dan ineens makkelijk is om van het roken af te komen. Het is een verslaving, dus stoppen gaat niet helemaal zonder slag of stoot.

Ik kan het weten. Ik ben twee keer in mijn leven gestopt en beiden keren vond ik het erg lastig. Zo lastig dat ik er nu echt niet meer aan ga beginnen. Het beste kun je met stoppen niet wachten tot je al zwanger bent. Beter is om al te stoppen nog voor je zwanger bent. Maar hoe doe je dat nou toch?

Voordelen om te stoppen

Misschien wordt het stoppen makkelijker als je weet wat je ervoor terugkrijgt? Zelfs als je niet zwanger bent of wilt worden, staat er een hoop positiefs tegenover! Zoals:

Je vruchtbaarheid verbetert en dat is handig als je zwanger wilt worden! Dit geldt voor mannen én vrouwen.
Een rookvrij huis is voor het hele gezin het beste. Passief roken is voor kinderen ook gevaarlijk.
Je krijgt meer energie.
Ademhaling gaat makkelijker (longcapaciteit wordt na zo’n 9 maanden 10% groter).
Je krijgt een betere bloeddoorstroming: dat betekent betere erecties en heftigere orgasmes!
Alles wordt lekkerder omdat je reuk- en smaakvermogen terugkomen.
Je huid knapt ervan op! Roken zorgt namelijk voor een versnelde veroudering.
Stoppen met roken, kan je zomaar een paar extra levensjaren opleveren.
Als je stopt met roken en je bent een gemiddelde roker, bezuinig je zomaar zo’n 1500 euro per jaar! Dat is best een leuke vakantie!

lijn donker geel oudersenzo

Stoppen met roken

lijn donker geel oudersenzo

Waarom is roken tijdens de zwangerschap gevaarlijk

In sigarettenrook zitten maar liefst zo’n 5.000 verschillende chemicaliën, waaronder giftige stoffen als lood en cyanide. Daarnaast zitten er minstens 60 kankerverwekkende stoffen in een sigaret. Al die stoffen komen in je bloedbaan en gaan direct naar je kindje. Je kindje is echter afhankelijk van dit bloed. Het is zijn enige bron van zuurstof en voeding.
Het meest schadelijk zijn de nicotine en koolmonoxide. Deze twee toxines zijn goed voor bijna alle aan roken gerelateerde complicaties tijdens de zwangerschap, zo stellen verloskundigen.

Complicaties

Complicaties die door het roken kunnen optreden zijn: vroeggeboorte, doodgeboorte of een te laag geboortegewicht. Nicotine vermindert de zuurstof en vernauwd de bloedvaten. Je snapt dat je kindje hier echt last van heeft. Zijn zuurstoftoevoer wordt hier sterk door verminderd. Een tekort aan zuurstof kan verwoestende effecten op de groei en ontwikkeling van een baby hebben.

Bij welke dosis

Eerlijk gezegd bij iedere sigaret doe je je kindje schade en worden de risico’s verhoogd. Natuurlijk zijn drie sigaretten beter dan 20, maar ook in die paar sigaretten zitten een hoop gifstoffen die je kindje kwaad kunnen doen.

lijn donker geel oudersenzo

Stoppen met roken

lijn donker geel oudersenzo

Hoe ga je stoppen met roken

Er zijn allerlei middeltjes op de markt om je te helpen van het roken af te komen. Nicotinepleisters, e-sigaretten (met of zonder nicotine), therapieën, boeken, noem maar op. Zelf ben ik 2x cold turkey afgekickt van het roken. De eerste keer was dat van de normale sigaretten, de tweede keer van een e-sigaret waarmee ik ‘zomaar voor het lekkere’ was begonnen maar net zo verslavend bleek te zijn. De eerste dagen zijn lastig, het maakt je knap chagrijnig. Na een week zal je zien dat het steeds beter gaat.

Zwanger & stoppen met roken: is de e-sigaret een alternatief?
Roken in de auto met kinderen: doe jij het?

Tips om te stoppen

1)

Wil je nog voor je zwangerschap stoppen? Kies dan een stopdatum tussen nu en vier weken.

2)

Bedenk of je het volledig op eigen kracht wilt doen, of dat je wat hulp kan gebruiken. Als je hulp kunt gebruiken, ga dan op zoek naar een vorm van begeleiding die bij jou past:

– persoonlijke begeleiding (coach, cursus, boek, workshop, acupunctuur, et cetera)
– middelen (medicatie, nicotine vervangende middelen)

3)

Maak eventueel een afspraak met je huisarts en bespreek je plannen met hem.

4)

Denk goed na wat voor jou juist wel of juist niet gaat werken. Maak het jezelf makkelijker en doe alles wat aan roken doet denken de deur uit (aanstekers, sigaretten, asbakken, et cetera). Overigens is dit voor iedereen verschillend. Ik heb juist alles wél laten liggen zodat ik het idee had: ‘Ik kán roken, maar ik dóe het niet!’ Na een paar weken heb ik alsnog alles weggegooid. Niet omdat ik er niet van af kon blijven, maar juist omdat ik er al die tijd vanaf was gebleven en er inmiddels ook echt geen behoefte meer aan had.

5)

Zoek steun bij de mensen die van je houden. Zij willen je ongetwijfeld helpen!

6)

Hou vol. De eerste dagen zijn het meest lastig maar het wordt echt uiteindelijk steeds makkelijker. Er is zoveel mee te winnen! Niet alleen voor je kindje, maar ook voor jezelf!

Effecten van het stoppen

De effecten van stoppen met roken zijn al snel merkbaar na:

– 20 minuten daalt je bloeddruk en hartslag.
– 24 uur beginnen je longen aan de grote schoonmaak (je kunt slijm ophoesten).
– 48 uur is de nicotine uit je lichaam en zal je al beter proeven en ruiken.
– 72 uur krijg je meer energie.
– 2 weken is je longfunctie en bloedsomloop verbeterd
– 1 maand is je conditie verbeterd
– 1 jaar is het risico op hart- en vaatziekten gehalveerd
– 5 jaar is het risico op een beroerte gelijk aan een niet-roker
– 10 jaar is het verhoogd risico op longkanker gehalveerd
– 15 jaar is het risico op hart- en vaatziekten gelijk aan een niet-roker

Bron

Liefs Marion

Meer informatie

Zwanger & stoppen met roken: is de e-sigaret een alternatief?
Shisha-pen – Hype onder de jongeren!
Roken in de auto met kinderen: doe jij het?
Gezond zwanger worden
10 Tips om sneller zwanger te worden
Het belang van foliumzuur
Vruchtbaarheid en voeding
Vruchtbaarheidsproblemen
Gezonde voeding tijdens je zwangerschap

Bronvermelding

Marion Middendorp
www.rokeninfo.nl
Stockfoto: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *