Fit voor de zomer!

Fit voor de zomer!

O help, de zomer komt er weer aan… Help? Hoezo? Eh, dat betekent ook dat we onze dikke truien weer laten voor wat ze zijn en we onze bikini’s weer uit de kast halen. Als we dat durven, tenminste! Want o, o, o, die vetrollen hebben de winter ook dubbel en dwars overleefd. Of nog erger: ze zijn er alleen maar glorieuzer op geworden. Tijd voor actie dus! En daarom: tips om weer snel ‘back in shape’ te zijn.

Bewegen, dus… en gezond eten

Helaas waar: bewegen doet een hoop. Net als gezond eten. Ontzettend niet origineel, maar wel een waarheid als een koe. Dus kom op, zet die luie pootjes van je op de vloer en beweeg. En ga je nu niet opeens aanmelden bij de sportschool om alleen maar met een peperduur lidmaatschap opgescheept te zitten. Ga dan ook, of kies voor iets anders! Want anders slinkt alleen die bankrekening en niet jouw buik! Ga uit van minimaal 30 minuten beweging per dag!

Sporten met overgewicht – 3 handige tips!

Slaap voldoende!

Jawel, slapen! Je lichaam kan alleen fit zijn, als je voldoende rust neemt. Probeer te streven naar 8 uur slaap per nacht. Het schijnt zelfs zo te zijn dat je beter afvalt als je genoeg rust, omdat je lichaam dan beter in staat zou zijn tot vetverbranding!

Fit voor de zomer!

Volhouden

Het grootste probleem is dan ook het volhouden. En wat hou je nu het beste vol? Precies, iets doen wat je leuk vindt. Snuffel dus eens rond en kijk eens wat voor soort beweging jij nu leuk vindt. Of zorg voor een sportmomentje wat ook echt goed past in je schema, zodat je niet allemaal argumenten hebt waarom het nu echt niet gaat lukken! Zoek een maatje en spreek af wanneer jullie iets gaan doen. Gewoon vast 1 of 2 keer per week. Dan is niet alleen gezellig, maar is ook een extra stok achter de deur!

Gezond eten

Uiteraard valt en staat alles met je eetpatroon. Gezond eten, dus. Nu hoef je dat echt niet extreem te maken, door voor één of ander hip dieet te kiezen. Het is niet eens goed om in 1 keer heel veel af te vallen. Daarnaast: krijg je met dit hippe dieet wel alles binnen wat je nodig hebt? Leuk hoor, al die dieetmanies die over het wereldwijde web vliegen, maar er zit natuurlijk ook heel veel onzin bij of gewoonweg zelfs gevaarlijke diëten! Weet waar je aan begint en gebruik je gezonde verstand. Misschien is het wel veel slimmer om gewoon voor de schijf van vijf te kiezen en gewoonweg met mate te eten! Niets moeilijks aan…

Doe hier en daar wat buikspieroefeningen…

Helemaal top, al dat bewegen en misschien wel afvallen, maar die buik blijft blubberen. Of dat nou mooi is in een bikini? Ik hoor het je denken. Nu, daar kan je natuurlijk ook aan werken. Oké, dat zal niet in 1 week geregeld zijn, maar doe regelmatig buikspieroefeningen. En dat kan ook gewoon thuis, tussendoor.

Fit voor de zomer!

Zorg dat het leuk is!

Zoals gezegd hou je het langer vol met iets wat je leuk vindt. Denk dan ook eens aan minder standaard vormen van beweging, die jou juist aan kunnen spreken. Ben je geen sportschooltype, maar hou je wel van echt flink bezig zijn? Misschien is dan twee keer in de week zelf trainen op een openbaar trimparcours buiten wel iets voor jou? Hou je van muziek? Kies voor een fitness vorm met jouw favoriete muziekstijl of dans gewoon fanatiek een uurtje in je huiskamer met “just dance” of Fitness Boxing op de Wii.

Stel doelen: kleine stapjes

Maak het hele verhaal behapbaar door doelen te stellen en deze in kleine stukjes op te splitsen. Wil je tien kilo kwijt (ik zeg maar wat) en een strakker lijf en gezonder eten en… Stop! Dat gaat nooit werken, zo. Schrijf dit alles op en maak een keuze voor 1 van de vele stappen die je wilt zetten. Kies bijvoorbeeld dat je iedere week iets verandert aan je eetgewoonten. Minder vet, minder zout, minder suiker et cetera. Maak het zo haalbaar voor jezelf en ieder stapje die je haalt geeft je meer voldoening. Zo krijg je meer vertrouwen in je eigen kunnen en hou je het vol!

Het effect van suiker
Zonder suiker – Lekker en gezond eten

Beloon jezelf

En heb je dus een stapje gehaald? Dan is het tijd voor een beloning. Nee, niet die taart, natuurlijk! Maar verwen jezelf met een lekker nieuw geurtje voor in bad of pak het groots aan: boek een verwendagje bij een wellness centrum!

Succes!

Liefs Wil

Extra informatie

Zomer ABC
Lekker in je vel na de bevalling
Sporten met overgewicht – 3 handige tips!
Themapagina: Vakantie met kleine kinderen
Houd je kind (en jezelf) gezond met een trampoline!
3 Gouden tips voor gezonde voeding
Het effect van suiker
Ontzwangeren, waar moet je rekening mee houden?
Zonder suiker – Lekker en gezond eten
Fitness Boxing (review)
Wennen aan water voorkomt overgewicht
De leukste zomerse kinderliedjes
De ongezouten waarheid – Oppassen met zout

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
© afbeelding: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *