Zonder suiker – Gezond en lekker eten

Zonder suiker - Gezond en lekker eten

“Mama, wat eten we vanavond?” vraagt de oudste terwijl ik nog verwoede pogingen doe lunchpakketjes en ontbijtjes klaar te maken. Ik voel een lichte paniek aanval opkomen. Hebben we nog genoeg in huis, en is het nog goed?
Ik trek de koelkast open en mijn ogen schieten over de planken. Gelige broccoli? Ach, kan nog net! En hoewel dat zakje aardappelen bol staat is het volgens het etiket nog twee dagen houdbaar.

“We eten vanavond broccoli, aardappels en iets uit de vriezer” roep ik terug terwijl ik de schooltassen dichtrits en mijn laptoptas vul met wat boterhammen en fruit.
Ik probeer er niet op te letten, maar zie de gezichten van mijn dochters al betrekken bij het eerste woord. Broccoli? Bah! Geen tijd om erover na te denken of op in te gaan, de kinderen moeten naar school en ik mag de file weer in.

We weten best wat goed voor ons is

Gezond eten gaat me over het algemeen goed af, we weten tegenwoordig immers best goed wat gezond is en wat niet. Ik ben geen keukenprinses, maar ken de weg in de keuken en kreeg iedere avond iets eetbaars op tafel. Met groenten!
Mocht het door omstandigheden (files, een vergadering die uitliep) niet lukken zelf te koken dan haalde ik soms snel iets bij de supermarkt voor ik naar huis reed, een kant en klaar salade bijvoorbeeld; heerlijk!

Tomatensaus zonder tomaat

Heerlijk? Maak dat je kinderen maar een wijs. Lekker eten is een grotere uitdaging geworden sinds die twee “bundels of joy” door mijn huis denderen.
In de wereld van Demi (7) en Lara (4) is friet lekker, pizza, pannenkoeken en spaghetti (“Er zit geen tomaat in de saus he mama?” – “Nee hoor schat, mama maakt tomatensaus zonder tomaat!”). Met enige uitzondering zijn er ook wel andere gerechten waar ze enthousiast van worden, maar gerechten met groenten behoren in ieder geval niet tot die categorie.

Spaghettidag – Drie heerlijke recepten van Spaghetti klassiekers!

lijn groente
Zonder suiker - Gezond en lekker eten
lijn groente

Dat gezeur iedere avond…

Laten we eerlijk zijn; natuurlijk wil je dat je kinderen gezond eten, maar dat gezeur iedere avond… Aaaahhhrrggg! Uiteindelijk kwamen we met de voorverpakte maaltijdpakken van diverse merken wel een heel eind, en het bood een vals gevoel van gezondheid; er zat groente in. Maar wat blijkt, die gerechten zijn lekker voor de kinderen dankzij de grote hoeveelheden toegevoegde suikers in de sauzen, pasta, kruidenmixen, bouillon, wok pasta’s… Slecht 16% (!) van de suikers die we binnen krijgen komen uit snoep en koek.

Het effect van suiker

Slecht voor…

Het eten van (te veel) suikers is slecht voor je tanden, verstoort de bloedspiegel, belast de alvleesklier, en aanmaak van insuline wordt bevorderd. Daarnaast heeft het eten van te veel suiker een negatief effect op je energielevels, je concentratie, het geheugen en zelfs je zicht. En, niet geheel onbelangrijk voor ons jonge moeders; opgeslagen vetten worden sneller verbrand wanneer je minder suiker eet.

Geen verschil

Suiker levert energie, maar bevat niet de nodige vitamines, mineralen en vezels. Dit geldt voor alle soorten suiker en voor honing, siropen en stropen, het lichaam ziet geen verschil tussen van nature aanwezige en toegevoegde suiker. Omdat het van nature al aanwezig is in groenten en fruit, zijn toegevoegde suikers een absolute overkill voor je lichaam.

Vitaminen en mineralen voor peuters en kleuters
Vitamineoverzicht: Welke vitaminen zijn er en waar zitten ze in?

lijn groente
Zonder suiker - Gezond en lekker eten
lijn groente

Recepten zonder suiker

In mijn vak (ik werk als IT’er) zeggen we vaak “Google is your best friend”. Ook in deze situaties vraag ik graag internet om hulp, en al snel kwam ik websites tegen met suikervrije recepten die niet specifiek gericht waren op het verliezen van gewicht (alhoewel dit een erg plezierige bijkomstigheid kan zijn), maar voor een gezonder lichaam, meer energie en een beter humeur.

Vrij van toegevoegde suikers

En nee, niet suikervrij, vrij van toegevoegde suikers. Suikers zitten van nature in fruit en sommige groenten, we hebben deze suikers nodig.
Enthousiast ging ik aan de slag met enkele gerechten, en ze vielen in de smaak!
Ook hierdoor gaat het me de laatste maanden steeds beter af om gerechten op tafel te zetten waar iedereen blij van wordt. Voor ieder gezin zal dit op een andere manier haalbaar zijn, voor mij werkte de volgende veranderingen:

Plannen!

Iedere zondag gaan wij als gezin aan tafel zitten, om de weekplanning te bespreken. We gebruiken hiervoor de welbekende Family Planner en schrijven hier sinds kort ook het weekmenu op.
Op dagen dat ik weet dat ik file heb, of de meiden naar turnen, zwemles, scouting moeten, kies ik voor een snel gerecht of een ovenschotel die ik de avond ervoor al klaar kan zetten. Door dit te plannen kan ik gerichter boodschappen doen, en heb ik op drukke dagen minder keukenstress.

Betrek de kinderen

Alles wat ik leer over “suikervrij” deel ik in Jip en Janneke taal met de meiden. Ik leg ze uit waarom toegevoegde suikers slecht zijn, wat een gezondere optie is, waar natuurlijke suikers in zitten. Ook probeer ik ze uit te leggen hoe vreemd het is dat overal suiker aan toegevoegd is door spottend in de supermarkt, met een pakje bouillonblokjes in mijn handen, te roepen “nou ja zeg, hier zit óók al suiker in”, wenkbrauw opgetrokken en mond scheef. Met giebelende meiden als gevolg. Die gekke mama! Maar ze snappen het wel en tonen interesse, vragen mij ook steeds vaker of ergens suikers in zitten en kiezen sinds kort dan ook voor de gezondere optie.

Neem jezelf niet te serieus

Ik heb er nogal een handje van alles tot in detail door te voeren. Suikervrij betekent voor mij dat alles wat we nu hebben in de prullenbak moet! Het liefst trek ik kasten leeg, al het lekkers weg, maar ook mosterd, sambal, ketjap en ga zo maar door.
Maar voor kinderen werkt dit natuurlijk niet zo; “Mogen we dan ook geen snoepjes meer mama, en toetjes?”. Terwijl het enigszins obsessieve stemmetje in mijn hoofd zegt dat ze beter niet meer kunnen snoepen, antwoord ik “natuurlijk wel, een snoepje af en toe is toch hartstikke lekker gekkie, wie kan dat nou weerstaan”, wetende dat ook daar gezonde opties voor zijn.

liefs Eva

Meer informatie

De kookhoek van Oudersenzo, vol gezonde tips!
Het effect van suiker
Groentekalender – In welke maand, is welke groente verkrijgbaar
Fit voor de zomer! Hoe regel je dit?
Groentehapje: Zelf een prakje maken of toch een potje?
5 Manieren om je kinderen zonder zeuren hun groenten te laten eten
Vitaminen en mineralen voor peuters en kleuters
Vitamineoverzicht: Welke vitaminen zijn er en waar zitten ze in?
Creatieve tips voor een gezonde lunchbox
Gezonde lunch voor mee naar school

Bronvermelding

Tekst: Eva de Jong
Stockfoto: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *