Dit is het verschil tussen vegetarisch en veganistisch

Dit is het verschil tussen vegetarisch en veganistisch

Vegetarisch en veganistisch eten: je komt het op zo veel verpakkingen en bij recepten tegen. Heerlijke gerechten, maar weet je ook wat nu eigenlijk het verschil is tussen die twee? En als je overschakelt naar een volledig vegetarisch of veganistisch dieet, eet je dan eigenlijk wel gezond? Zijn er dingen waar je extra op moet letten?

Verschil tussen vegetarisch en veganistisch

Beide termen hebben te maken met het eten van vlees. Maar er zit wel degelijk een verschil tussen beide aanhangers. Een vegetariër eet geen producten van gedode dieren. Eigenlijk zouden ze dus ook geen kaas of gelatine kunnen eten, omdat ook dit producten van gedode dieren zijn. Er zit nog wel een verschil onderling in hoe strikt ze dit aanhouden. Zo zijn er vegetariërs die echt geen vlees eten, maar wel vis. Een ander woord voor zulke mensen is ook wel pescotariër. Een pollotariër is iemand die dan weer wel gevogelte heet. Mensen die niet alleen hierop letten met het eten, maar ook geen dierlijke producten gebruiken (dus dingen gemaakt van wol of leer, bijvoorbeeld) worden veganisten genoemd.

Wat is een flextariër?

Om er dan nog een aanverwante term tegenaan te gooien: dan zijn er ook nog de flextariërs. Dat we minder vlees moeten eten beveelt ook het voedingscentrum aan. Beter voor de dieren, maar vanuit het voedingscentrum is dit toch echt het advies vanwege je eigen gezondheid. Er zijn ook mensen die daarom bewust minder vlees eten. Het kan dus een combinatie zijn van minder dierenleed en een gezondheidsdoel. Of één van de twee. Een flextariër wil zeggen dat iemand dus bewust minder vlees eet, maar best wel eens een lapje vlees op zijn bord heeft liggen. Flexibel dus.

lijn groen oudersenzo
Dit is het verschil tussen vegetarisch en veganistisch

Waarom minder vlees goed voor je is

Vlees is één schijf van de schijf van vijf (overigens alleen onbewerkt vlees). Vlees biedt dan ook veel voedingsstoffen die we nodig hebben, zoals eiwit, B-vitamines en ijzer. Maar we zijn er in het westen een beetje mee doorgeslagen. Hoe vaak is het niet zo dat juist het vlees het grote onderwerp van een menu is. Te veel vlees kan juist slecht voor je gezondheid zijn! Zeker bewerkt vlees en rood vlees geven een grotere kans op het krijgen van bepaalde ziekten, zoals een beroerte, diabetes type 2, en bepaalde vormen van kanker. Minder vlees eten is dus niet alleen beter voor het milieu en het dier, maar ook voor jou.

Hoe blijf je gezond als je geen vlees eet

Minder vlees eten zal dus geen problemen geven en is juist eerder gezond. Zeker als je het vlees dan vervangt door een keer peulvruchten te eten of bijvoorbeeld een eitje te eten. Maar ban je alle dierlijke producten uit je menu, dan zal je zeker goed op moeten letten dat je bepaalde stoffen wel binnenkrijgt. Zoek dan ook naar menu’s waarbij hier goed opgelet wordt. Met vlees vervangende producten kan je heerlijke menu’s samenstellen en gelukkig komen er steeds meer recepten online die vegetarisch zijn. Uiteraard moet je dan nog opletten of ze wel iets vervangends aanbieden en anders zelf dit op een ander moment van de dag tot je nemen. Een menu wat vegetarisch wordt genoemd, zegt eigenlijk alleen maar dat er geen dierlijke producten inzit.

Alternatieven voor vlees

Om vlees op de juiste manier te vervangen kan je denken aan producten als:

  • Eieren
  • Vis (indien je natuurlijk wel vis eet…)
  • Vegetarische vleesvervangers in de supermarkt
  • Peulvruchten
  • Pinda’s, noten en pitten

Eet je helemaal geen dierlijke producten dan vervallen eieren en vis natuurlijk ook. In dat geval moet je zeker goed opletten om wel voldoende binnen te krijgen, zoals vitamine b12, wat vooral in dierlijke producten zit.  Omdat je door het missen van vlees o.a. ook ijzer- en eiwitinname mist (en vergeet Omega 3 niet), is het ook verstandig om bijvoorbeeld volkoren producten te eten en groene groenten, maar ook soja, raapzaadolie of walnoten kunnen helpen. Als je zorgt voor vitamine C tijdens de maaltijd (dus eet gewoon je fruit bij de maaltijd op) dan wordt er beter ijzer opgenomen door je lichaam. Bij het voedingscentrum kan je meer adviezen vinden waar je op moet letten. Of kijk bij Vegetariërs.nl voor info en gezonde recepten.

liefs Wil

Meer informatie

Bewust en gezond leven? Begin een moestuin!
Met het hele gezin minder vlees eten. Hoe doe je dat?
Vegetarisch of veganistisch dieet tijdens je zwangerschap

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.