Mindful eten tijdens het kerstdiner, zo doe je dat!

Mindful eten tijdens het kerstdiner!

De kerstdagen staan vaak in het teken van overdadige maaltijden, gezellig met vrienden, familie of bekenden. Doorgaans wordt er voor de kerstdis, wat ruimhartiger uitgepakt dan op andere dagen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar we willen ook niet tonnetjerond het nieuwe jaar beginnen. Dit kun je voorkomen met mindful eten tijdens het kerstdiner. Dit betekent in grote lijnen dat we langzamer en met meer aandacht eten. De automatische piloot schakelen we hiermee uit waardoor we meer genieten van onze voeding en eerder merken wanneer we verzadigd zijn (en dus eerder stoppen met eten).

Wees bewust van wat je eet

Het is wetenschappelijk onderbouwd dat mensen die mindful eten, minder eten dan mensen die eten terwijl ze zijn afgeleid. Door langzamer te eten, krijgt ons lichaam meer tijd een signaal naar onze hersenen te sturen dat we genoeg hebben gegeten. Door bewuster te eten en te genieten van onze maaltijd, zullen we ook meer verzadiging ervaren.

Wie kent het niet. We zitten voor de TV. Naast ons staat een bak met nootjes, chips of andere knabbels. Zonder erbij na te denken, grabbelen we net zo lang tot de bak leeg is. Vaak zijn alle snacks naar binnen geschoven, zonder ons er echt van bewust te zijn geweest. Je kunt je zelfs afvragen of je er wel van hebt genoten? Waarschijnlijk niet bewust.

Soms kunnen we ons nog maar amper herinneren wat we hebben gegeten. Een gemiste kans, want het is gebleken dat mindful eten ons kan helpen te genieten van het eten en ons aangenamer voldaan doet voelen. Ons lichaam krijgt hierdoor meer tijd een signaal van verzadiging naar ons hersenen te sturen waardoor overeten verminderd kan worden.

lijn groen oudersenzo
Mindful eten tijdens het kerstdiner!

Lekker eten

Iedereen houdt van lekker eten, maar vaak eten we veel te gehaast. We schuiven even tussendoor een boterham naar binnen en we proeven nauwelijks wat we eigenlijk eten. Misschien dat je niet eens kunt navertellen hoe het smaakte. Door bewuster te zijn van je voeding kun je meer van je eten genieten en heb je ook aan minder voeding, voldoende.

Eén van de voordelen van mindful eten: het smaakt beter! Juist door het eten de volledige aandacht te geven, sta je veel meer open voor het ontvangen van alle smaaksensaties. Mindful eten kan je zelfs helpen afvallen, doordat je sneller een “ik heb voldoende signaal” gaat ervaren.

Zes richtlijnen mindful eten

Deze zes richtlijnen kunnen je helpen meer bewust te zijn van wat (en hoeveel) je eet:

1) Vermijd afleiding tijdens het eten

Neem de tijd voor je maaltijd, wees je bewust van het moment en wat je eet. Het liefst ga je met je bord aan tafel zitten, zonder telefoon, TV of andere afleiding.

2) Eet langzaam en kauw goed

Neem kleine hapjes, één voor één en kauw uitvoerig. Door goed te kauwen krijgt je spijsvertering een betere kans optimaal te functioneren. De eerste stap van een goede spijtsvertering, vindt namelijk in je mond plaats. Kleine hapjes zorgen ook voor meer smaakprikkels en dus een groter genotservaring.

3) Gebruik je zintuigen

Kijk naar je eten, welke kleuren zie je? Ruik eraan, welke geuren ervaar je? Proef je eten en probeer bewust de smaak te ervaren zodra een hap in je mond zit. Hoe smaakt het? Welke structuur heeft het? Proef je de verschillende ingrediënten? Alle zintuigen kunnen bijdragen aan een verhoging van de smaakervaring.

4) Neem de tijd

Het is belangrijk dat we de tijd voor een maaltijd nemen. Leg tussendoor het bestek neer, gun jezelf een pauze en neem pas een volgende hap als je vorige hap in je maag is beland. Wees bewust van het gevoel wat je lichaam aangeeft. Misschien is het al verzadigd? Deze rustige manier van eten voorkomt buikpijn, maagzuur, boeren en darmklachten.

5) Eet pas als je honger krijgt

Eet niet omdat je denkt dat het op een bepaald tijdstip moet, maar neem je maaltijd op het moment dat je lichtjes honger krijgt. Vaak is dit ongeveer zo’n drie uur na je vorige maaltijd. Schep geen overdadig bord op, maar kies voor een bescheiden portie, die je met alle aandacht op eet. Probeer emotionele honger te onderscheiden van het echte hongergevoel.

6) Wees dankbaar

Waardeer hoe je eten heeft kunnen ontstaan, hoe het heeft kunnen groeien, hoe het uiteindelijk door je bereid is en op je bord is beland. Dankbaarheid en realisatie van het hele proces, maakt je veel bewuster van je voeding.

Mindful drinken

Naast mindul eten, kun je natuurlijk ook bewuster omgaan met je drinkgedrag. Mindful drinking is de gewoonte om je ieder moment bewust te zijn van waarom, wanneer en hoeveel je drinkt. Dit leidt tot een gezondere leefstijl waarbij je minder drukt. Minder alcohol betekent ook dat je een stuk fitter wordt, meer energie krijgt en dus meer uit het leven kan halen!

liefs Marion

Meer informatie

Omgaan met het frisse start-effect (houd een voedingsapp bij!)
Met deze 3 tips behaal je makkelijker je gezondheidsdoel!
Hoe maak je het kerstdiner kidsproof?
Gezonde voeding, waar kun je het beste voor kiezen?
Het kerstdiner, een kerstlied met een knipoog

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
Stockfoto: 123rf.com

lijn-groen-oudersenzo
BabyBaby

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *