Het einde van de Dorakoekjes en K3 hagelslag

Het einde van de Dorakoekje

Iedere dag snel ik even door de digitale nieuwskoppen. Gewoon om een beetje op de hoogte te blijven. Het liefst met een warme kop koffie binnen handbereik. Ik begin er mijn dag mee en vaak eindig ik er ook weer mee. Van de week dus ook, ik verslik me bijna in mijn slok koffie als ik de volgende kop lees: “Nu toch echt een einde aan Spongebobkoekjes, Dorakoekjes en K3-hagelslag”.

Ik denk nog even aan een grapje van een site als Nieuwspaal, maar na het klikken op de link eindig ik op de site van Hart van Nederland. Het is dus gewoon écht waar. Nee toch.

Nederlandse Reclame Code commissie

Wat blijkt? De regels worden aangescherpt in de Nederlandse Reclame Code. Kinderidolen zijn vanaf 1 februari taboe op verpakkingen die zich richten op kinderen tot zeven jaar. Blijkbaar omdat wij als ouder niet meer in staat zijn, zelf na te denken en te bepalen wat goed is voor ons kroost. Alsof onze kinderen dat bepalen. Er wordt gesproken over kindermarketing. Oh ja? Maar wij als ouder bepalen toch wat er in de kar bij de supermarkt belandt? Dat laat je toch niet bepalen door je zoon of dochter van nog geen zeven jaar? Ik heb dat althans nog nooit gedaan.

Al had Rocco de hele supermarkt bij elkaar gekrijst (wat hij trouwens nooit deed) dan had ik nog geen aankoop gedaan, louter om hem te plezieren. Ik vind Dorakoekjes onsmakelijk en ik prefereer de ‘normale’ Venz hagelslag boven de meiden van K3. En aangezien ik degene ben die bij de kassa moet afrekenen, bepaal ik wat er wordt gekocht. Simpel toch?

lijn groen oudersenzo
Het einde van de Dorakoekjes en K3 hagelslag

FNLI

Blijkbaar denkt de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) hier anders over en is deze organisatie van mening dat de reclamecode voor voedingsmiddelen per 1 februari moet worden aangescherpt. Eh… ik wil niet lullig zijn hoor, maar hebben ze zich daar wel eens verdiept in de materie? Mijn zoon (vandaag precies 15 jaar geworden) leert in zijn economielessen dat kinderen ‘verleid’ worden door (felle) kleuren! Dus niet door een K3 afbeelding of SpongeBob.

Tussen ons gezegd zou een afbeelding van SpongeBob er bij mij juist voor zorgen nooit dit product te kopen, ik gruwel van die hyperactieve schreeuwlelijk, maar dat terzijde. Zijn reactie was dus ook volledig terecht: “Mam, gaan ze de verpakkingen nu grijs maken?” Goede vraag Rocco, als je dit soort goede vragen blijft bedenken, kom je er wel. De verleiding gaat immers gewoon door, ook zonder Dora.

lijn groen oudersenzo
Het einde van de Dorakoekjes

Verborgen suikers

Ben ik dan een voorstander voor ongezonde producten? Nee, zeker niet! Maar van Dorakoekjes en K3-hagelslag wéét ik dat er suiker in zit. Ik gruwel juist van al die verborgen suikers, die in bizar veel producten is terug te vinden. Kan de FNLI daar niet iets aan doen? Ik vind het belachelijk dat ik met één kneep in de tomatenketchupfles (op het oog toch best een redelijk gezond product, met al die tomaten?) minstens een paar suikerklontjes mee knijp. En dat is slechts één voorbeeld. Het is zelfs zo erg, dat het tegenwoordig behoorlijk lastig is een product te vinden waar géén suiker aan is toegevoegd. En daar heeft Dora of Kabouter Plop maar heel weinig mee te maken…

Mijn vraag aan de FNLI, in plaats je druk te maken over de verpakking, is het wellicht zinvoller je te richten op de inhoud van de producten. Die eten we namelijk op. De verpakking gooi ik doorgaans in de vuilniszak. Met of zonder Dora.

liefs Marion

Extra informatie

Creatieve tips voor een gezonde lunchbox!
Gezonde tussendoortjes, wat kun je geven?
Gezond snacken: 6x verantwoord snacken zonder schuldgevoel
Gezonde tussendoortjes, waar zou je voor kunnen kiezen?
Gezonde voeding is mentaal en fysiek belangrijk

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
© afbeeldingen: 123rf.com

lijn-groen-oudersenzo
BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *