Incontinentie na de zwangerschap? Je bent niet de enige!

Duizenden vrouwen hebben last van incontinentie na de zwangerschap

Lachen, springen, niezen en ja hoor, je voelt alweer dat het mis is. Je verliest ongewild een beetje urine. Incontinentie bij vrouwen, of urineverlies, komt regelmatig voor. Naar schatting zal het in Nederland gaan om 700.000 vrouwen. Periodes die kunnen zorgen voor ongewild urineverlies zijn tijdens de zwangerschap, na de bevalling en in de overgang. Wij willen in dit artikel vooral stilstaan bij incontinentie tijdens en na de zwangerschap. Waar komt dit door en vooral: wat kan je eraan doen?

Waardoor ontstaat ongewild urineverlies?

Ongewild urineverlies wordt veroorzaakt doordat de bekkenbodemspieren verzwakken. Dit kan alles te maken hebben met hormonale veranderingen, wat meteen al verklaard waarom het juist rondom de zwangerschap en in de overgang voor komt. Met name bij je zwangerschap zorgen de hormonale veranderingen ‘bewust’ voor een slappere bekkenbodem omdat je baby er straks immers doorheen zal moeten kunnen. Dat je daarmee dus ook slappere sluitspieren krijgt en je ongewild urine zal kunnen verliezen is iets wat er dan vanzelf ook door ontstaat. Tijdens de zwangerschap komt het eveneens doordat de baby steeds meer druk gaat uitoefenen op je bekkenbodem. En daarmee ook op je blaas.

Je kindje wordt immers groter en zal steeds meer op je blaas drukken. Jouw blaas heeft daardoor minder ruimte waardoor je vaker moet plassen. Maar door de hogere druk die ontstaat door jouw groeiende kindje zal er eveneens sprake kunnen zijn van ongewild verlies van urine. Natuurlijk kan urineverlies ook veroorzaakt worden door andere redenen dan hormoonwisselingen. Beschadigingen of verzwakking op zich kan immers altijd voor komen.

Urineverlies na de zwangerschap

Maar waarom heb je dan nog last van incontinentie na je zwangerschap? Natuurlijk moet alles in je lijf weer gaan herstellen en je hormoonhuishouding is niet in 1 dag weer normaal. Heb je nog last van urineverlies, dan is dat dus zeker niet vreemd. Ongeveer 1 op de 3 vrouwen krijgt hiermee te maken! Meestal gaat dit echter binnen een paar maanden na de bevalling weer vanzelf over. Uiteraard kan je wel je lichaam helpen om te herstellen door bekkenbodemspieroefeningen te doen! Als je een cursus volgt tijdens/na de zwangerschap dan maak je een grote kans dat je ook leert om je bekkenbodemspieren te trainen.

lijn groen oudersenzo
Duizenden vrouwen hebben last van incontinentie na de zwangerschap
Duizenden vrouwen hebben last van incontinentie na de zwangerschap

Hulp vragen

Heb je last van urineverlies tijdens of na je zwangerschap? Eigenlijk is het een bekend zwangerschapskwaaltje. Je hoeft dus niet meteen naar de arts toe, want op zich is het een normaal verschijnsel. Heb je er erg veel last van of blijft het urineverlies langer bestaan dan die paar maanden dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Mocht het nodig zijn, dan kan de huisarts je doorverwijzen naar een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in bekkenbodems. Ook hier zal je bijvoorbeeld oefeningen krijgen om je spieren te trainen. Heb je pijn bij het plassen? Een branderig gevoel of vertrouw je het om andere redenen niet? Raadpleeg dan altijd de huisarts. Een branderig gevoel of pijn kan namelijk veroorzaakt worden door een blaasontsteking! Blijf sowieso niet lopen met incontinentie want er is de meeste gevallen echt wel iets aan te doen, onder andere door die trainingen.

Blijf goed drinken

Misschien heb je nu de neiging om dus maar minder te gaan drinken tijdens je zwangerschap. Je zult al wel begrijpen dat het zowel voor jou als voor de baby niet gezond is om te weinig vocht binnen te krijgen. Blijf dus wel gewoon goed drinken!

Tips

Zoals gezegd zijn problemen op dit gebied een bekend verschijnsel tijdens je zwangerschap. Door hier rekening mee te houden kan je zelf invloed uitoefenen op de mate van urineverlies!

Drink minder koffie! Koffie en andere dranken waar cafeïne in zit kan je beter beperken. De cafeïne stimuleert namelijk de nieren en daardoor zal er nog meer vocht afgevoerd worden. Dus zal je nog sneller een volle blaas hebben!

Bekkenbodemspieren oefenen is een slim idee. Dit kan je overal en altijd doen. Gewoon tijdens de was opvouwen kan jij je spieren trainen! Door regelmatig de bekkenbodemspieren aan te spannen en daarna weer te ontspannen (en dit herhaal je meerdere keren) train jij je spieren, zonder dat het je extra tijd kost

Inlegkruisjes verminderen natuurlijk niet het urineverlies op zich, maar kan jou wel een veiliger gevoel geven. Zeker als je op stap gaat. Wordt jouw huid hierdoor geïrriteerd? Zorg dan dat je schoon ondergoed meeneemt zodat je jezelf eventueel kunt omkleden en een inlegkruisje zo niet nodig is

liefs Wil

Meer informatie

Het nut van een uitstrijkje
Kraamtijd, wat kun je allemaal verwachten?
De kraamtijd, een bijzondere maar soms ook onzekere tijd
Bloedverlies na de bevalling
Herstellen na de bevalling
Vloeien na de bevalling

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com

#spon: Deze blog betreft een samenwerking.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.