Herstellen na de bevalling: waar moet je op letten?

Herstellen na de bevalling: waar moet je op letten?

Negen maanden lang heeft je lichaam alles gedaan om je baby een gezonde start te kunnen geven. Na de bevalling kost het dan ook een paar maanden tot een jaar voor je lichamelijk -en mentaal!- hersteld bent van de zwangerschap en bevalling. Hoe ondersteun je dit proces van “ontzwangeren” het beste?

Lekker in je vel na bevalling
Ontzwangeren – Waar moet je rekening mee houden?

Naweeën

Een eerste stap in het lichamelijk herstel zijn naweeën: die zorgen ervoor dat je baarmoeder weer krimpt naar een normale omvang. Dat duurt een maand of twee, maar vooral de eerste dagen kun je krampen in je baarmoeder ervaren; vooral tijdens het geven van borstvoeding. Je verliest waarschijnlijk nog bloed en bloedstolsels in de eerste dagen na de bevalling; ook dit is heel gewoon. Wel is het belangrijk om de kans op infectie te verkleinen door de eerste twee maanden geen tampons (maar maandverband) te gebruiken en nog even niet in bad te gaan zolang je bloed verliest.

Herstellen na de bevalling: waar moet je op letten?

Ontzwangeren

Houd er rekening mee dat je niet zomaar van je zwangerschapskwaaltjes af bent na de bevalling! Sommige kwalen blijven nog even bestaan door de hormonen in je lichaam, andere omdat je leven met een pasgeboren baby ook veel energie vraagt. Waar kun je bijvoorbeeld last van hebben en houden?

Vermoeidheid (laat je ijzerwaarden controleren als je veel last houdt!)
Problemen met de stoelgang
Haaruitval
Vergeetachtigheid
Spanning
Slaapproblemen
Aambeien Daarnaast komen er nieuwe klachten bij zoals stuwing in de borsten wanneer je borstvoeding geeft, een pijnlijke vagina en urineverlies.

Rust

Misschien wel het belangrijkste advies na de bevalling: neem je rust! Veel vrouwen vinden dat ze na een week weer volledig op de been moeten zijn en willen bovendien graag dat het huishouden en sociale leven weer net zo verlopen als vroeger. Dat kan niet. Simpel zat. Maak vooral de eerste week écht gebruik van die geweldige kraamhulp en laat zoveel mogelijk aan haar over; jij kunt je rust goed gebruiken.

Hoe moe je bent en hoeveel klachten je ervaart hangt natuurlijk heel erg af van de omstandigheden. Misschien heb je een keizersnede gehad, of heeft de bevalling erg lang geduurd. Hechtingen kosten ook energie, net als borstvoeding die niet op gang wil komen. En hoe fitter je tijdens je zwangerschap was, hoe fitter je je erna waarschijnlijk ook zult voelen.

Belangrijk is in elk geval dat je niet teveel van jezelf verwacht en rust pakt wanneer je kunt! Slaap met de baby mee, vraag ouders en schoonouders om af en toe in te springen zodat jij even kunt slapen, en laat je partner ’s nachts ook uit bed gaan als de baby huilt.

Herstellen na de bevalling: waar moet je op letten?

Oefeningen

Accepteer vooral dat het tijd kost voordat je weer de oude bent. Je lichaam moet herstellen, maar daarnaast heb je ook een kleine baby om voor te zorgen: dat kost veel energie. Ga dus niet als een bezetene aan de slag om die zwangerschapskilo’s eraf te krijgen of je conditie te versterken! Maar het is wél heel goed om in beweging te blijven, gezond te eten en enkele oefeningen te doen.

In de kraamweek moet je vooral rust houden, maar oefeningen voor het herstel van de bekkenbodemspieren zijn meestal geen probleem. Deze oefeningen zijn in beginsel nauwelijks belastend en kun je gewoon in je bed doen. Laat je ook door de verloskundigenpraktijk of fysiotherapeut adviseren hoe je weer aan een goede houding kunt werken. Je lichaam is immers nu gewend aan een zware buik en heeft daarbij andere spiergroepen aangespannen! Je rechte buikspieren heb je bijvoorbeeld niet meer kunnen gebruiken in de laatste maanden van de zwangerschap. Die kun je voorzichtig weer gaan trainen om zo ook je rug te ontzien. Na een keizersnede moet je hier helaas nog wat langer mee wachten. Je rugspieren kun je dan vaak wel al langzaam weer sterker maken.

Luister naar je lichaam!

Laat je niet leiden door een handboek van regels: elk lichaam is anders, elk herstel is anders. Neem voldoende rust, maar bouw ook langzaam aan een betere conditie, stabiliteit en spierkracht. Daar heb je uiteindelijk alleen maar profijt van. Toch moeten de meeste vrouwen in de eerste maanden na de bevalling wel een keer worden teruggefloten: dus wees lief voor jezelf en gun je lichaam de tijd om weer fit te worden!

liefs irene

Meer informatie

Lekker in je vel na bevalling
Ontzwangeren – Waar moet je rekening mee houden?
Herstellen vagina na een zware bevalling
Fit voor de zomer! Hoe regel je dat?
Kraamperiode – Wat kun je verwachten?
Herstellen vagina na een zware bevalling
Wennen aan de baby
Vloeien na de bevalling
Kraamtranen en babyblues
De eerste momenten met je baby
Tips voor een fijne kraamtijd
Kraamperiode, wat kun je deze periode verwachten?
Tips voor een fijne kraamweek
Kraamverlof, hoe regel je het?

Bronvermelding

Tekst: Irène Storm
© afbeelding: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *