Review Plants vs Zombies – Battle for Neighborville

Ik ben dom geweest. Ongelooflijk dom. Ik heb namelijk dit spel in huis gehaald, omdat het mij zo leuk leek. Maar ik had vooraf kunnen weten dat ik het beter niet had kunnen doen, want hier in huis woont een “PvZ-verslaafde-Pur Sang, ook luisterend naar de naam Rob. En Rob had al heel snel in de gaten dat zijn drugs het huis in was gekomen. Hoe stilletjes ik het ook naar binnen had gesmokkeld. Gewoon voor mezelf.

Ik had het nakijken

Potverdorie zeg. Ik heb dus gewoon het nakijken, want als Rob eenmaal de controller van de Xbox in zijn handen heeft weten te krijgen (lees: afpikt als ik even naar de keuken loop voor wat drinken), is hij niet van plan meer om los te laten. Hij is zo’n beetje veranderd in een Pitbull, die zijn tanden heeft gezet in dit spel. Nou gezellig. Die zie ik dus voorlopig niet meer aan mijn zijde. Noch Rob, noch de controller. Ik vrees dat ik de komende weken een soort van single ben. En dat leuke spel, wat ook écht een leuk spel blijkt te zijn, dat mag ik waarschijnlijk pas spelen als Rob is uitgespeeld. Met een beetje geluk.Want er zijn meer kapers op de kust.

Wat kan je verwachten?

Dat vind ik altijd een goede vraag. Zelf vond ik het spel een combinatie van Super Mario Bros en Zelda. Het is een open wereld en om verder te komen, moeten er opdrachten worden uitgevoerd. Maar onderweg stuit je op allerlei zombies. De opzet van het spel is dus niet hetzelfde als het spel op je smartfoon, maar je komt wel allemaal bekende personages tegen. Het spel ziet er prachtig uit en zelfs de geluidjes geven je een grote glimlach op je lippen tijdens het spelen.

De strijd is begonnen

Natuurlijk speelt het avontuur zich af in Neighborville, Where else?!. En vlak voor je begint staat de buurt net op het punt van een nieuw conflict tussen flora en zombies. Dat zal je net zien, dat heb jij weer. Het gevecht staat in volle bloei in drie vrij verkenbare regio’s waarin spelers een slagveld van het grasveld kunnen maken. Plants vs. Zombies: De strijd om Neighborville heeft voor iedereen wel iets, met 20 volledig aanpasbare klassen, zes glorieuze multiplayer-modi en Prettig Park, de nieuwe sociale regio.

Multiplayer

Je kunt er voor kiezen om gewoon in je eentje te spelen, maar je kunt ook kiezen voor de multiplayer-gameplay: De strijd om Neighborville. Het spel bevat zes online multiplayer-modi, waaronder de nieuwe en chaotische 4v4 Gevechtsarena in de Lolerdome. Naast terugkerende favorieten zoals de Erwtenschieter, Zonnebloem, Imp en Mech en de Soldaat kunnen spelers nu nóg diepere strategieën ontwikkelen dankzij zes nieuwe gezichten, waaronder de vlammen schietende Hapdraak en een nieuwe zombie van weinig woorden en nog minder gedachten, de Jaren 80 Actieheld.

Belachelijke missies

De drie vrij verkenbare regio’s in het spel zitten boordevol belachelijke missies, kleurrijke cosmetische voorwerpen en een bekende cast vol knotsgekke personages. Deze regio’s zijn het bekende, centraal gelegen Stadscentrum van Neighborville en de uithoeken van Neighborville: het hete en stoffige Berg Steil en het levendige maar vreemde Bos Bizar. Spelers kunnen in elke spelmodus samenwerken met splitscreen co-op* en online co-op, of je nou samen op avontuur wil gaan in een van de levendige vrij verkenbare regio’s of liever de directe confrontatie aangaat in online multiplayer-gevechten.

Daarnaast kunnen spelers van alle actie bijkomen in Prettig Park, de nieuwe sociale regio. Hier kan je ontspannen multiplayer-gevechten vanaf verschillende attracties houden of het sociale bord gebruiken om met andere spelers in contact te komen en samen te spelen. Er is ook een schietbaan in Prettig Park waarop je alle uiteenlopende vaardigheden van alle personages kan uitproberen, en er staat een enorme piano waarop je een leuk liedje kan spelen. Tijdens transformerende maandelijkse evenementen, zoals het Gazon der Verdoemenis in oktober, kunnen spelers seizoensgebonden cosmetische voorwerpen en uitdagingen ontgrendelen.

Verslavend leuk

Als ik het spel nou moet samenvatten in één woord, dan kies voor “verslavend leuk”. Okay dan smokkel ik met een extra woord, maar dat is het spel meer dan waard. Het ziet er fraai uit, met de nodige humor, schattigheid maar ook vol uitdaging en herkenbaarheid voor iedere PvZ-speler.

Natuurlijk is het jammer dat ik Rob nu een tijdje kwijt ben, maar ik vind het ook wel weer leuk om hem zo vol enthousiasme en plezier te zien spelen. Ik heb Rocco ook al met een twinkeling in zijn ogen zien kijken naar het spel, toen Rob aan het spelen was. Ik weet zeker dat hij zich ook op dit spel gaat storten. Dat wordt nog een strijd om de controller…

En ik? Ik speel gewoon als de mannen op school en op het werk zitten. Bof ik even dat ik een thuiswerker ben. Hopelijk kom ik de komende weken nog aan werken toe.

Bekijk de clip

Specificaties Plants vs Zombies – Battle for Neighborville