Groentekalender, groente met het seizoen mee eten

Groentekalender

Het liefst eet ik zo gezond mogelijk, dat wil zeggen dat ik zelden groente uit een pot, diepvries of blik zal kopen. Het liefst kies ik voor verse groente. Dat is niet alleen lekkerder, maar zeker ook gezonder. ?Nog beter is met het seizoen mee te eten. Dus liever geen geïmporteerde groente, maar gewoon de groente uit eigen land (liefst zelfs streekgebonden) die in dit seizoen verkrijgbaar is. Dat is niet alleen gezond voor je body, maar ook voor het milieu én je portemonnee. Een win win win situatie dus.

Buiten het seizoen

Maar ja, welke groente is er dan in een bepaalde periode verkrijgbaar? Ik grijp ook wel eens mis. Dan heb ik ergens trek in en dan is die bepaalde groente niet verkrijgbaar, of schreeuwend duur. Als ik daar pas in de supermarkt achter kom, baal ik behoorlijk. Want dan heb ik een recept in mijn hoofd en moet ik ineens omschakelen en bedenken wat ik dan wél ga eten. Lastig want schakelen is niet mijn allerbeste eigenschap. Mijn ‘even snel tussen de werkzaamheden door boodschappen doen’ verandert dan al snel in een tijdrovende bezigheid.

De groentekalender scheelt in de prijs!

Heb jij ook geen idee wanneer een bepaalde groente te koop is? Op zoek naar asperges in februari en schorseneren in mei? Dan kan deze groentekalender een handig hulpmiddeltje zijn! Op deze groentekalender kun je precies zien, wanneer een bepaalde groente te verkrijgen is! Makkelijk én goedkoop. Want als je seizoensgroente in het juiste seizoen koopt scheelt dat aanzienlijk in de prijs. Er zijn echter nog meer voordelen aan het eten naar de seizoenen:

lijn groen oudersenzo
Groentekalender

Je eet gevarieerder!

Dit gaat eigenlijk automatisch als je met de seizoenen mee eet. Het aanbod is immers iedere keer weer anders, dus je moet automatisch je voedingspatroon aanpassen aan de producten van dat moment.

Terug naar de natuur

Door met het seizoen mee te eten, krijgt je body precies wat het nodig heeft. Per seizoen heeft je lichaam immers andere voedingsstoffen nodig. In de winter mag er echt wel een zwaardere hap in, dan in de zomer. In de lente en zomer mag het allemaal weer wat lichter zijn, zoals een lekkere (witte kool) salade en fruit. Maar in de winter vind ons lichaam een stevige stamppot wel erg prettig.

Beter voor de aarde

Hoe minder er hoeft worden rondgereden (-gevaren of -gevlogen) met ons eten, hoe fijner dit voor de aarde is. Door het zoveel mogelijk kopen van lokale producten, scheelt dat in CO2-uitstoot. En daar wordt de aarde blij van (en wij eigenlijk ook). En…omdat je producten rap van het land op je bord kunnen liggen en niet eerst een rondje om de wereld te hoeven maken, is het nog verser (en lekkerder) ook!

Draai de groentekalender uit (pdf)

De groentekalender

Groentekalender
Groentekalender
Groentekalender

Niet de maand, toch verkrijgbaar

Het kan natuurlijk dat een groente in een bepaalde maand niet voorkomt volgens bovengenoemde tabel, maar toch verkrijgbaar is. De groentekalender toont alleen aan wanneer het aanbod van de groente het grootst is en daarmee ook het voordeligst (en kwalitatief het best én dus het gezondst).

liefs Marion

Meer informatie

Vitamine overzicht: Waar zitten de juiste vitmainen in?
Lastige groente eter? Met deze trucs gaat het vast en zeker lukken!
Gezond leven volgens voedingsdeskundige Suzan Tuinier
Ik viel 50 kilo af met het Keto Dieet (en zó kun jij dat ook!)
Laat je kinderen meer groenten eten met groene smoothies
Lust ik wel! Het gezonde kookboek van het Voedingscentrum
Gezonde voeding is mentaal en fysiek belangrijk
Stap voor stap naar een gezonde levensstijl

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
Stockfoto: 123rf.com

BabyBaby

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *