Verhoogde depressiviteit bij jongeren. Wat kun je voor ze doen?

Verhoogde depressiviteit bij jongeren. Wat kun je voor ze doen?

Depressiviteit komt bij jongeren wel degelijk voor en misschien wel meer dan je zo zou bedenken. Zeker nu, met alle corona maatregelen, is het percentage van depressieve jongeren hoog. Als ouders kan je het gevoel hebben om machteloos te staan. Wat kunnen we doen om onze jongeren te helpen? Of het nu wel of niet door de maatregelen komt. Waar zoek je hulp en wanneer? En wat kan je zelf nog doen?

Wat is depressiviteit

Nergens zin in hebben, geen fut hebben, gespannen voelen en alles donker inzien. Dat is in het kort hoe depressiviteit er uit kan zien. Je even somber voelen: ach, dat doen we allemaal wel eens. Maar dit gaat veel verder. Je bent niet alleen even somber, het leven voelt helemaal zwaar aan. Nu zal iedereen het weer anders uitleggen, maar zoiets als ‘er hangt een donkere wolk over me heen’ is misschien wel één van de beschrijvingen. Je zult minder energie hebben en daardoor ook minder goed functioneren, wat het allemaal nog erger maakt, want het gevoel dat je niet deugt had je al en zal nog groter worden. De wereld om je heen boeit je niet meer. Meestal kijk je naar de toekomst zonder verwachtingen. Je huilt misschien wel, maar opluchten doet het niet.

Of je zou wel willen huilen, maar dit lukt zelfs niet eens meer. Eten heb je geen trek in, slapen gaat vaak slecht en je bent moe vaak boos en ga zo maar door. Als dit lang aanhoudt zal de negatieve spiraal je alleen nog maar verder naar beneden trekken. Er moet dus iets gebeuren om dit te doorbreken. Langer dan twee weken in deze misère zitten? Dan spreekt men van depressiviteit.

Redenen van depressiviteit bij jongeren

Net als bij volwassenen kunnen de redenen om depressief te worden heel uitéénlopend zijn. Zo kan er een gebeurtenis zijn die het kind zo heeft aangegrepen dat hij of zij de zin in het leven (deels) kwijt is. Of gewoon de energie niet heeft om werkelijk van het leven te genieten. Hierbij kan je denken aan een echtscheiding, het overlijden van één van de ouders, maar ook een verkering die uitgaat. Daarnaast kunnen er lichamelijke oorzaken zijn, die een mens (dus ook een jongere) bevattelijk maakt voor psychische klachten. Moeilijkheden op school, thuis of gepest worden. Het lijstje is eigenlijk eindeloos. Waarbij er op dit moment vooral uitspringt dat de maatregelen rondom Corona voor jongeren veel impact hebben. Hierdoor is er verhoogde depressiviteit geconstateerd bij jongeren.

lijn groen oudersenzo
Verhoogde depressiviteit bij jongeren. Wat kun je voor ze doen?

Coronacrisis en onze jongeren

Begin dit jaar kwamen er diverse nieuwsberichten naar buiten waarin werd gesproken over de schaduwkant van de maatregelen. Welk psychisch leed het veroorzaakt en dat vooral jongeren hierdoor geraakt worden. Volgens het Parool zou het zelfs om een stijging van 50% gaan. Tel daarbij op dat de jeugdzorg toch al achter loopt en je begrijpt dat we in een situatie zitten waar niemand gelukkig van wordt. Onder de 18 jaar heeft 4% last van psychische klachten, als we het over de gewone tijd hebben. Sinds de crisis is dit met 50% gestegen naar 6%. Overigens hebben we het hier over die kinderen die echt zorg nodig hebben. Dus de aantallen liggen nog veel hoger. Zo meldt het AD eerder al dat maar liefst 80% van de jongeren tegen een burn out aanzitten! Getallen waar we niet blij van worden!

Hoe help je je kind bij depressiviteit?

Depressiviteit is een vreselijk iets. Voorkom dat je kind te lang alleen aan moddert, want hoe langer hij in deze negatieve spiraal zit, hoe moeilijker het wordt om hier weer uit te komen. Is je kind echt depressief? Wacht niet, maar schakel hulp in! Raadpleeg de huisarts, het Centrum voor Jeugd en Gezin of ga op zoek naar een andere professionele hulpverlener. Iedereen weet dat het grote risico’s met zich meeneemt en zelf maar wat aan tobben moet je echt niet willen! Meestal is een depressie goed te behandelen. Hoe sneller je ingrijpt, hoe sneller je kind ook weer herstelt en waarschijnlijk ook minder snel er weer in terug zal vallen.

Een somber kind: wat kan je doen

Natuurlijk is niet ieder kind wat somber is direct depressief. En kan je wel degelijk zelf dingen doen om te proberen te voorkomen dat het bergafwaarts gaat. Kleine dingetjes die net het verschil kunnen maken:

Leg niet (onbewust) jouw eigen zorgen bij je kind neer, probeer zelf positief te blijven.

Sta open voor het gevoel van je kind, lach het niet weg maar praat erover.

Laat je kind merken dat het er toe doet en dat je er altijd voor hem of haar bent.

Doe leuke dingen met elkaar.

Stimuleer je kind om anderen te ontmoeten. Ook nu kunnen ze toch 1 of 2 vriend(inn)en ontmoeten. En buiten feitelijk nog meer. Voorkom dat ze zielig alleen gaan zitten treuren.

Ga met elkaar naar buiten en wees actief.

Vrolijke kleuren om je heen kunnen je onbewust ook positiever stemmen!

Alcohol verergert de klachten! Dus voor nu ook je zoon of dochter boven de 18 even de drank ontzeggen! Zelfde geldt uiteraard voor drugs… (maar dat is natuurlijk nooit goed).

Leg de lat niet te hoog voor je kind en maak duidelijk dat zijn of haar verdriet er mag zijn. Het is niet zwak en niet raar!

Probeer te voorkomen dat je kind alleen nog maar in bed of op de bank gaat liggen. Ook dit verergert het allemaal alleen maar.

Ter ondersteuning kan je ook denken aan Bachbloesem. Bachbloesemmix zijn druppeltjes die je inneemt. Het helpt bij neerslachtigheid, wisselende stemmingen en stress. Het laat je positiever worden.

Meer weten over depressiviteit en jongeren

Ben je zelf depressief, of ben je een ouder met een depressief kind? Dan kan het fijn zijn om hier meer over te lezen. Zoek altijd hulp als jouw neerslachtigheid langer aanhoudt! Men spreekt over depressiviteit als de neerslachtige symptomen langer dan twee weken aanhouden. Maar is het ernstig en maak je je ongerust? Schroom dan niet om al eerder aan de bel te trekken! Depressiviteit is nu eenmaal niet iets om makkelijk over te doen! Je wilt toch voorkomen dat er iets ergs gebeurt!

Sites die je kunnen helpen zijn o.a.:

Voor de jongere zelf

Heb jij als jongere behoefte om erover te praten, maar lukt dit thuis niet? Probeer dan één van de volgende manieren:

  • Praat met iemand die je vertrouwt op school (de mentor bijvoorbeeld)
  • Iemand anders in de familie: een tante of oom, bijvoorbeeld?
  • Misschien ouders van een vriend?
  • Bel naar de kindertelefoon
  • Ga naar de huisarts
  • Kijk bij Mind Young wie je kan helpen
  • Heb je gedachten aan zelfmoord? Kijk dan bij 113.nl en zoek hulp! Of bel 0800-0113
liefs Wil

Meer informatie

Piekerende puber. Wat doe je als ouder?
Pubers en slecht slapen

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com

BabyBaby

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *