Leren lezen in groep 3

Leren lezen

Kun jij de eerste kennismaking met letters nog herinneren? Ik wel. Wij hadden van die grijze letterbakken, vol plastic lettertjes. Een smartbord bestond nog niet, dus we legden de lettertjes gewoon op een letterplankje voor ons neus. Ik vond lezen leuk en zodra ik het onder de knie had, verslond ik het ene boek na het andere. Gelukkig waren mijn ouders lid van de bibliotheek, dus daar kon ik altijd terecht voor een nieuwe voorraad.

Tegenwoordig zijn er natuurlijk ook allemaal apps voor de smartfoon of tablet om met je kind te leren lezen, maar eerlijk gezegd geef ik zelf nog altijd de voorkeur aan een boek. Al dat geschitter aan je ogen is niet goed. Het geeft zoveel prikkels aan de hersenen. Een boek is rustiger voor de ogen en hersentjes van je kind. Daarbij vind ik samen een boek lezen, gewoon veel gezelliger, dan samen boven een tablet turen.

Leren lezen in groep 3

In groep 3 draait het voornamelijk om het leren lezen. Gelijk op de eerste schooldag leert je kind al zijn eerste woordje. Aan het einde van groep 3 moet je kind alle letters (klanken) kennen en al redelijk vlot kunnen lezen. Gelukkig is je kindje in groep 1 en groep 2 al voorbereid, zodat hij niet gelijk het diepe in wordt gegooid. Als hij groep 3 binnen wandelt heeft hij al spelenderwijs kennis gemaakt met klanken en letters.

lijn groen oudersenzo
Leren lezen

Het proces van leren lezen

Je kind begint direct met het leren van zijn eerste woordje. Halverwege het schooljaar heeft hij alle lettertekens (letters en lettercombinaties) geleerd. Vanaf dat moment gaat het echte lezen beginnen en gaat er een wereld voor hem open. Belangrijk om vanaf dat moment ook thuis aandacht te besteden aan het lezen. Dit kan op verschillende manieren. Natuurlijk door samen een boek te lezen, je kindje te stimuleren om zelf te lezen (met geschikte AVI-boekjes), maar bijvoorbeeld ook om spelletjes te spelen. Bijvoorbeeld:

Ik zie, ik zie…

Benoem hierbij de letters niet bij de naam, maar bij de uitspraak, zoals: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het begint met de letter GGG (dus geen Gé, maar ggg).

Rijmwoorden

Maak samen zo lang mogelijke rij met woordjes die op elkaar rijmen: is – vis – mis – dis – gis – lis – nis – pis (Bah, wat vies! Maar het rijmt wel.) – wis en sis.

Woordenrij

De een zegt een dier, bijvoorbeeld Ezel en de volgende moet met de laatste letter weer een nieuw woord maken, zoals: Leeuw – Walvis – Stekelvarken, et cetera.

Zoekwoorden

Pak een prentenboek en geef je kindje de opdracht om alles aan te wijzen wat begint met een bepaalde letter.

Zelf leren lezen

Sommige kinderen hebben geen geduld om tot groep 3 te wachten met het leren lezen. Eén op de tien kinderen leert zichzelf lezen in groep 2 en sommige kinderen zijn er zelfs nog wat vroeger bij. Ik kan mij van Rocco nog herinneren dat hij slechts drie of vier jaar was. Hij zat op de WC en had de TV-gids in zijn handen. Heel zachtjes hoorde ik hem daar woordjes uit lezen. Dat hadden wij hem niet geleerd, daar is hij zelf mee begonnen. Zijn oma had hem wel de letters met hem geoefend, maar woordjes maken, had hij zichzelf aangeleerd.

Jammer dat hij het plezier in lezen inmiddels heeft verloren. Als puber kijkt hij – behoudens zijn schoolboeken die nodig zijn voor het maken van zijn huiswerk – nog nauwelijks een boek in.

Het letterfeest

Het letterfeest is een feestelijke manier om het lezen thuis nog meer te stimuleren. Uitgeverij Zwijsen biedt op haar website allerlei ideeën en materialen om deze bijzondere gebeurtenis te vieren. Daar is ook het ‘het lang-leve-het-lezen-lied’ te vinden, dat speciaal voor de gelegenheid geschreven is door kinderboekenschrijvers Erik van Os en Elle van Lieshout. Erik en Elle schreven vele kinderboeken voor beginnende lezers en verhalen voor Veilig leren lezen, de bekende lesmethode voor aanvankelijk lezen van Uitgeverij Zwijsen. Download het lied en oefen, zing en dans mee!

Ook thuis zijn er allerlei leuke manieren om te spelen met letters. Met deze 7 tips voor je eigen Letterfeest creëer jij thuis een heleboel letterpret!

1. Maak samen een letterslinger om de huiskamer mee te versieren
2. Bak lettercupcakes
3. Doe lettervermicelli in de soep
4. Speel letterbingo
5. Download het officiële Letterfeestlied en zing het samen.
6. Knutsel een AlfaPet
7. Maak en speel het spel Lettersmeppen en Eendjeshangelen.

Kijk voor meer inspiratie op: zwijsen.nl/letterfeest.

Veilig Leren Lezen

Veilig leren lezen is al tientallen jaren de meest gebruikte en meest succesvolle taal-leesmethode in groep 3. 85 procent van alle kinderen in Nederland leert lezen met deze methode. Ruim 4000 scholen werken met de meest recente versie: de kim-versie. Veilig leren lezen werkt met kernen, waarin leerlingen telkens andere letters leren en waarin specifieke lettercombinaties en klanken centraal staan. In de eerste helft van het schooljaar ligt de focus op het leren kennen van alle 34 lettertekens. In kern 6, halverwege het schooljaar, leren kinderen de laatste letters, waarna het echte lezen kan beginnen.

Begrijpend lezen

Waar je kindje in groep drie voornamelijk bezig is om woordjes te leren lezen, gaat hij in groep vier leren om ook begrijpend te lezen. Want kunnen lezen wat er staat is natuurlijk nog niet begrijpen wat er staat. Je kindje zal naarmate zijn woordenschat vergroot, steeds beter in staat zijn om ook daadwerkelijk te begrijpen wat hij leest. Je kunt hem hierbij helpen door bijvoorbeeld vragen te stellen wat hij heeft gelezen, of vragen of hij het kan navertellen. Met je kindje (zoveel mogelijk) blijven praten is sowieso belangrijk voor het vergroten van zijn woordenschat.

liefs Marion

Meer informatie

Heeft je kind moeite met leren lezen? Zo kun je helpen!
Het belang van voorlezen
Hoe oefen je begrijpend lezen? Tips & tricks!
De dag van het kinderboek
Nieuwe veilig leren lezen spellen sluiten aan op meest gebruikte leesmethode
Uitleg van het AVI-systeem

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
Stockfoto: 123rf.com

lijn-groen-oudersenzo
BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *