Hoe organiseer je een Gender reveal party – De leukste tips!

Hoe organiseer je een Gender reveal partyJullie verwachten een kindje en natuurlijk mag iedereen dat weten. Maar wil je zelf ook al weten of je een zoontje of een dochtertje krijgt? En als jij het dan al weet, mogen de anderen dat dan ook al weten? Vind jij het wel leuk om al wereldkundig te maken wat het geslacht van je kindje is, dan zou je er meteen een gezellig feest van kunnen maken: een gender reveal party! Hoe je dat doet en wat je dan allemaal zou kunnen organiseren, lees je hier!

Overgewaaid uit Amerika

Een gender reveal party is een feest wat, hoe kan het ook eigenlijk anders, is overgewaaid uit Amerika. Het is de bedoeling dat je op dit feest het geslacht van je kindje dus bekend maakt en uiteraard hoe origineler, hoe leuker. Gewoon even meedelen dat je een zoon krijgt, is niet echt de bedoeling. In tegenstelling tot een babyshower, wordt dit feest dus door de aanstaande ouders zelf georganiseerd en zijn ook allebei de ouders aanwezig. Niks geen aparte toestanden van mannen en vrouwen, maar gewoon gezellig met elkaar. En uiteraard nodig je lekker uit wie je zelf wilt. Vind je het leuker om het een intiem feest te houden, dan nodig je gewoon alleen de naaste familie en beste vrienden uit. Wil je het eigenlijk gelijk wel aan iedereen vertellen, nou, dan nodig je toch ook gewoon alle mensen uit de straat uit?

lijn roze wolk

Hoe organiseer je een Gender reveal party

lijn roze wolk

Hoe vertel je het grote nieuws?

Je kan het uiteraard al verklappen door de kleur van de ballonnen aan te passen, maar leuk is anders. Vaak wordt er een taart gebruikt. De vulling is in het roze of blauw en bij het aansnijden wordt dus duidelijk wat het geslacht is. Soms vinden de aanstaande ouders het ook leuk om het op die manier te ‘horen’. Het geslacht is bij de echo op een papiertje geschreven en dit is ingeleverd bij de bakker, die de vulling dan aanpast.

Maar je kan uiteraard ook voor andere manieren kiezen. Zo kan je, bijvoorbeeld, kiezen uit:

Het antwoord spat uiteen?!

Ballonnen die speciaal hiervoor gemaakt zijn. Of iedere gast krijgt er één of je maakt gebruik van een hele grote. De confetti in de ballon verraadt het geslacht. Even lekker laten knallen dus. Dartfans? Koop donkere ballonnen en stop in 1 ervan de juiste kleur confetti. Lekker erop los gooien tot eindelijk de juiste ballon geraakt wordt!
Een piñata kan je natuurlijk ook volstoppen met de juiste kleur. De piñata aanpassen aan het thema is wel zo leuk. Maak er een ooievaar van of een baby of een fopspeen of… leef je uit!

Verstopt in…

Je vindt een taart te groot en je wilt het liever wat kleiner houden? Dan is een cupcake ook een heerlijke lekkernij. De kleur van de vulling bepaal je zelf!
Een papiertje met de tekst verstoppen in bijvoorbeeld lekker brood. Of gewoon een blauw of roze papiertje.

Hoe uitbundiger, hoe gekker

Er zijn speciale confettikanonnen te koop, met de juiste kleur confetti uiteraard.
Ook een leuke: hou een verfgevecht! De waterpistolen bevatten blauwe of roze verf: schieten maar!
Er schijnen zelfs golfballen te zijn met rookpoeder! Even slaan en hopla.
Vuurwerk in blauw of roze. Maar ja, dan moet het wel een oud & nieuwfeestje zijn.

Heel creatief

Als je gaat googlen kom je ook op kraskaartjes! Leuk toch!
Schilder de buik van de moeder in de kleur en onthul deze tijdens een officieel moment. Gaat het je wat ver om in je blote buik te gaan staan? Dan is dit misschien een leuk alternatief. Jij gaat met een wit shirt ‘klaar staan’. Je partner heeft zijn handen ingesmeerd met de juiste kleur verf en legt zijn handen op jouw buik (shirt dus). Taadaa: kleurtje bekend, dus geslacht bekend!
Een tweeling op komst en is dat ook nog niet bekend bij het grote publiek? Haha, dan mengen we kleurtjes tot paars (bijvoorbeeld), snappen ze er niks van!

Maar natuurlijk is je eigen originele idee het allerleukst!

lijn roze wolk

Hoe organiseer je een Gender reveal party

lijn roze wolk

Overige activiteiten

Wat je verder wilt gaan doen, is natuurlijk helemaal aan jou. Meestal zal er gezellig met elkaar wat gegeten en/of gedronken worden. Natuurlijk leuk als dat in stijl blijft met de kleur van de baby, maar dat vergt wel extra inspanning. Want het moet natuurlijk wel zo zijn, dat de gasten het pas na de bekendmaking zien. Hang bijvoorbeeld neutrale ballonnen op (groen of geel zijn hierin heerlijk neutraal), maar na de bekendmaking zijn verder alle drankjes en hapjes in de juiste kleur gedompeld.

Doe voor de bekendmaking een quiz en laat de mensen raden wat het gaat worden, aan de hand van bakerpraatjes enzo. Heel leuk om te zien wie er gelijk had!

Geef na afloop de gasten nog een leuk aandenken mee. Je kunt hiervoor zelf aan de knutsel gaan, maar je zou ook iets anders kunnen bedenken. Uiteraard doe je het in het roze of in het blauw! Lekkere snoepjes, een heerlijk badschuimpje of een klein knuffeltje: zolang het maar duidelijk is of het om een jongetje of een meisje gaat.

Liefs Wil

Meer informatie

Tips voor de babyshower
Bakerpraatjes als je zwanger bent
Test je kennis – Doe de zwangerschapsquiz!
Zwangerschapsspiekbrief – Wanneer regel je wat?
Schrijf een geboorteplan

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com

lijn oudersenzo

Kijk ook naar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *