Bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit

Helaas weet ik uit ervaring hoe dit voelt en ik kan je verzekeren: Dit is heftig. Bij beide zwangerschappen heb ik er last van gehad. Soms kwam ik huilend uit mijn werk en kon ik niet eens meer van de garage naar mijn huis lopen. De laatste weken van mijn zwangerschappen bracht ik regelmatig in de rolstoel door, want lopen ging nog nauwelijks.

Ik mocht niet klagen

Bij mijn eerste zwangerschap had ik geen idee wat het was. Rond een week of 19 kreeg ik pijn onderin mijn bekken, rond het schaambeen. Omdat het om een scherpe pijn ging, dacht ik eerst aan een blaasontsteking. Maar met mijn blaas was niks mis. Uiteindelijk bedacht ik dat het normaal was en dat het er blijkbaar bij hoorde. Ik wilde ook niet klagen, vond dat ik de pijn in stilte moest dragen. Ik wilde toch zo graag een kindje? Het was mijn grootste wens. Niet klagen, maar dragen. Dus liep ik door, maar het lopen ging steeds slechter en de pijn werd ondragelijk. Het maakte me bang, juist omdat ik niet wist wat het was. Ging alles wel goed met mijn kindje? Uiteindelijk belande ik bij een fysiotherapeut. Hij kon mij een klein beetje verlichting geven, maar meer ook niet. Ik wist nu wel wat het was en dat gaf mij iets meer rust. De pijn verdween pas na de bevalling van mijn eerste zoontje.

Meer rust

Bij mijn tweede zwangerschap was ik er op voorbereid. Het begon nu zelfs nog wat eerder, rond de 17e week, maar ik wist nu wat het was. Ik kon er rekening mee houden door meer rust te nemen en ervoor te zorgen dat ik niet te lang op een harde ondergrond zat. Ook wist ik dat het na de bevalling weer beter zou gaan. Het ‘weten’ wat het is, maakt de pijn toch een stukje dragelijker.

Bekkeninstabiliteit

Wat is bekkeninstabiliteit?

Het is normaal dat tijdens de zwangerschap – door de hormonen – gewrichten en gewrichtsbanden soepeler en meer rekbaar worden. Bij bekkeninstabiliteit is echter de beweeglijkheid van de bekkengewrichten te groot geworden. Dit zorgt ervoor dat de spieren en banden rondom de bekken, overbelast raken. Dit kan behoorlijke pijnklachten geven.

Bij een tweede of latere zwangerschap is de kans op bekkeninstabiliteit groter. Heb je er al eerder last van gehad, dan weet je gelukkig hoe je hiermee om moet gaan.

Veel voorkomende klachten bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit gaat vooral veel gepaard met pijn. Vooral op de volgende plaatsen:
– op of rond het schaambeen
– liezen en onderbuik
– onderrug
– stuitje
– heupen
– zijkant/achterkant bovenbenen

Lastige bewegingen

Je kunt last hebben bij de volgende activiteiten:
– traplopen
– omdraaien in bed
– langdurig zitten/opstaan uit een stoel
– wandelen
– startpijn (in de ochtend)

Veel vrouwen

Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van hun rug of bekken, wel zo’n 50%. Gelukkig krijgt slechts zo’n 5 tot 10% te maken met bekkeninstabiliteit. Je hebt dan vooral veel pijn bij het schaambeen, in de lies of de onderrug. Je ervaart veel pijn bij het lopen, traplopen of wanneer je je omdraait in bed. De pijn kan uitstralen naar je benen en billen.
Vermoeidheid maakt de pijn nog erger, overigens te lang op een harde stoel zitten, maakt het ook niet beter.

Wat kun je doen aan bekkeninstabiliteit?

Goede voorlichting is belangrijk, bespreek daarom altijd je klachten met je verloskundige en/of huisarts. Er zijn verschillende mogelijkheden als: fysiotherapie, bekkenband, oefeningen en training, die de klachten wat kunnen verlichten. Een goede balans tussen rust en activiteit is belangrijk. Je lichaam heeft de rust nodig om de banden en kapsels te laten herstellen. Gun je lichaam die tijd.

Een echt passende oplossing is er helaas nog niet. Wel zijn er wat tips om er zo goed mogelijk mee om te gaan.

Neem voldoende rust

Vermoeidheid heeft een negatieve uitwerking op bekkeninstabiliteit. Ben je moe? Geef er dan aan toe en ga even liggen. Rust uit of doe wat ontspanningsoefeningen. Het is belangrijk dat je goed blijft luisteren naar je lichaam. Vermijd zware lichamelijke huishoudelijke taken en probeer zo min mogelijk trappen te lopen of lang te staan.

Goede houding

Zorg voor een goede houding. Wanneer je staat, probeer dan je voeten iets naar buiten te richten en je gewicht te verspreiden over beide benen. Als je zit, probeer dan symmetrisch te zitten, met je voeten recht onder de knie. In bed kun je het beste op je zij liggen met je benen gebogen op elkaar. Je kunt eventueel een kussen tussen je benen stoppen.
Vermijd zoveel mogelijk tillen en bukken.

Geen hakken

Waarschijnlijk doe je dit uit je zelf al niet, want je zal merken dat hakken echt lastig (en pijnlijk) loopt als je last hebt van bekkeninstabiliteit. Draag daarom schoenen met een lage hak.

Warmte

Warmte kan de pijn wat verlichten. Neem een lekker warm bad, of warme douche. Je kunt ook een warme kruik tegen je aanhouden.

Kleine stukjes wandelen

Probeer twee keer per dag een klein stukje te wandelen. Loop niet te ver en maak kleine stappen. Grote stappen zijn extra belastend voor je bekken. Vermijd liever zoveel mogelijk het lopen van trappen. Wanneer je dit niet kunt vermijden, maak dan zoveel mogelijk gebruik van de trapleuning.

Huisarts

Als je denk dat je last hebt van bekkeninstabiliteit, trek dan aan de bel bij je verloskundige of huisarts. Zij kunnen je doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Mogelijk kan hij je een klein beetje verder helpen. Samen met jou zal hij kijken of er een behandeling nodig is en welke behandeling het beste bij je past.

Bekkeninstabiliteit na de bevalling

Jammer genoeg ben je niet gelijk genezen na de bevalling. Het kan nog een half jaar tot een jaar duren voor je van de klachten af bent. Heel soms komt het voor dat er maar een gedeeltelijk herstel optreedt.
Het is ook mogelijk dat bekkeninstabiliteit pas na de bevalling wordt ontwikkeld. Dit kan gebeuren wanneer de banden tijdens de bevalling te ver zijn opgerekt, bijvoorbeeld bij een stuitligging.

Je baby in een stuitligging

Informatiefilmpje

Liefs Marion

Extra informatie

Woordenlijst voor de zwangere vrouw
Je baby in een stuitligging
Harde buiken tijdens je zwangerschap
Zwangerschapskwaaltjes – Hoe houd je ze beperkt?
Bandenpijn – Kun je het voorkomen? Hoe ga je hiermee om?

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
© afbeelding: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *