Sporten met overgewicht: 5 handige tips!

Sporten met overgewicht: 5 handige tips!Steeds meer mensen zijn te zwaar. De cijfers liegen er niet om: bijna de helft van alle volwassen Nederlanders heeft matig tot ernstig overgewicht. Een goede manier om gezond te worden en blijven is sporten. Wanneer je overgewicht hebt, kan dit een lastige opgave lijken. Toch is het goed om met regelmaat in beweging te komen. Ik geef je – als ervaringsdeskundige – graag 5 handige tips waarmee ook jij je sportprestaties naar een hoger niveau kunt tillen.

Leg de focus niet op afvallen

Als je overgewicht hebt is het natuurlijk altijd goed om wat af te vallen, maar laat dit niet je drijfveer zijn om in beweging te komen. Gewicht verlies je vooral door op je voeding te letten. Sport kan positief bijdragen aan gewichtsverlies, maar je eetpatroon bepaalt voor het grootste gedeelte hoeveel je afvalt. Ga vooral sporten omdat het gezond is en omdat je er veel voor terugkrijgt. Door voldoende te bewegen verklein je de kans op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Daarnaast hebben mensen die regelmatig bewegen doorgaans sterkere spieren, een groter uithoudingsvermogen en een betere nachtrust.

Kies een sport die je écht leuk vindt

Om het sporten vol te houden is het essentieel dat je een activiteit uitkiest die je ook écht leuk vindt. Een sport moet goed bij jou en je persoonlijkheid passen. Schrijf je dus niet meteen impulsief in bij een sportschool, maar ga goed bij jezelf na wat je het liefst doet. Zelf word ik bijvoorbeeld niet blij van gewichtheffen in een sportschool, maar houd ik wel van lange fietstochten maken en mountainbiken door het bos. Ook krijg ik ontzettend veel energie van teamsporten, terwijl sommige anderen daar juist niet aan moeten denken en veel liever een flinke wandeling maken in hun eentje of met een vriend(in).

lijn donker geel oudersenzo

Sporten met overgewicht: 5 handige tips!

lijn donker geel oudersenzo

Weer beginnen met sporten? Bouw het langzaam op!

Wanneer je overgewicht hebt is het belangrijk om het sporten rustig op te bouwen. Je loopt immers meer risico op blessures. Wandelen en zwemmen zijn activiteiten die je ook met ernstig overgewicht kunt beoefenen. De kans op blessures is bij deze sporten vrij klein. Heb je een sedentaire leefstijl? Ga dan niet direct een wandeling van anderhalf uur maken, maar begin met een halfuurtje en bouw dit langzaam op. Zo blijft de activiteit niet alleen leuk, maar kan je lichaam ook wennen aan de nieuwe beweging. Na verloop van tijd zul je merken dat je spieren sterker worden en je uithoudingsvermogen toeneemt. Heb je gezondheidsklachten of twijfel je of je veilig kunt starten met een sport? Consulteer dan eerst je huisarts of specialist.

Draag de juiste plus size sportoutfit

Je voelt je zelfverzekerder en gemotiveerder als je een comfortabele sportoutfit draagt waar je jezelf bovendien mooi in voelt. Zo word ik zelf heel blij van mijn knalroze hardloopschoenen en mijn zwart met roze fietshelm. Ik voel me dan super cute en dat motiveert me nog eens extra. Daarnaast is het belangrijk dat je sportkleding lekker zit. Er is tegenwoordig best aan aantal winkels dat plus size sportkleding verkoopt. Van wielerkleding tot yogabroeken en van voetbaltenues tot trainingspakken. Ben je van plan om te gaan wandelen of hardlopen? Zorg dan ook voor goede schoenen. Ga bij voorkeur naar een outdoorwinkel of een sportzaak en laat je adviseren door een van de medewerkers.

Zorg goed voor jezelf!

Als je begint met sporten zul je merken dat het een heerlijke bezigheid is. Het geeft je zelfvertrouwen een boost en je leert je lichaam beter kennen. Luister daarom altijd naar wat je lichaam je probeert te vertellen. Krijg je pijn of andere klachten tijdens het sporten? Neem dan een stapje terug. Als de klachten aanhouden kun je het beste even langs je huisarts gaan. Blijf tijdens en na het sporten voldoende water drinken en wees extra lief voor je lijf. Ga zo nu en dan naar de sauna, pak een zonnebankje of boek een ontspannende sportmassage. Probeer ook gezond te eten. Kortom: zorg goed voor jezelf. Je zult na een tijdje vanzelf merken dat je er ontzettend veel energie voor terugkrijgt!

lijn donker geel oudersenzo

Sporten met overgewicht: 5 handige tips!

lijn donker geel oudersenzo

Ervaringsdeskundige

Zelf heb ik flink wat overgewicht. Toch laat ik me er niet van weerhouden om actief te zijn. Zo ben ik regelmatig op de mountainbike te vinden en kun je me wakker maken voor een potje zaalvoetbal met vrienden. Ook ga ik zo nu en dan hardlopen. Misschien helpt het mee dat ik gedurende mijn jeugd al vrij sportief was – ik voetbalde en zwom wekelijks en trok daarnaast regelmatig mijn rollerskates uit de kast. Tijdens mijn studententijd kwam ik een flink aantal kilo’s aan. Toen ik daarna mijn eerste – zittende – baan vond, werd het er helaas niet beter op. Zeker niet in combinatie met mijn voorliefde voor wijn, Franse kaasjes en restaurants.

Ongeveer vijf jaar geleden besloot ik om weer in beweging te komen. Ik merkte dat ik minder fit was dan voorheen en sliep bovendien slecht. Ik begon met fietsen: in het begin gewoon op mijn stadsfiets. Dan fietste ik na mijn werk een kilometer of 20. Langzaam bouwde ik aantal kilometers op. Toen ik regelmatig tochten van 50 kilometer of meer maakte, kocht ik een mountainbike en een trekkingfiets. Intussen maak ik zeer regelmatig langere tochten of ros ik met mijn mountainbike door de modder in het bos. Hierdoor heb ik niet alleen een betere conditie gekregen, maar slaap ik meestal ook heerlijk. Laat je overgewicht je er vooral niet van weerhouden om lekker in beweging te komen. Dat zou namelijk zonde zijn!

Liefs Amber

Extra informatie

Lekker in je vel na bevalling – Hoe raak je die extra kilo’s weer kwijt?
Het belang van buitenspelen
Fitness Boxing
3 Gouden tips voor gezonde voeding

Bronvermelding

Tekst: Amber Fernandes
© afbeelding: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *