Risicogroepen hebben extra vitamine D nodig

Risicogroepen hebben extra vitamine D nodig

Bijna de helft van de niet-westerse allochtonen heeft een vitamine D tekort, ten opzichte van 6% van de Nederlanders. Recent onderzoek door promovendus Irene van der Meer, GGD-epidemiologe, laat zien dat huidtype de belangrijkste factor is.

Vitaminen en mineralen voor peuters en kleuters

Bij het onderzoek onder 600 volwassenen bleek dat het tekort aan vitamine D het grootst was bij volwassenen met een Surinaams-Hindoestaanse achtergrond, namelijk 51%. Maar ook mensen met een Surinaams-Creoolse (45 %), Turkse (41%), Marokkaanse (37 %) en sub-Sahars Afrikaanse (19%) achtergrond hebben vaak een tekort. Van de autochtone Nederlanders had 6% een vitamine D tekort. Een lichte huid is veel beter in staat om in de zomer onder invloed van zonlicht vitamine D aan te maken dan een donkere huid. Gesluierde vrouwen krijgen bovendien weinig zon op hun huid en ontwikkelen nog eerder een tekort.

Risicogroepen hebben extra vitamine D nodig

De Gezondheidsraad geeft sinds eind 2008 aan alle risicogroepen het advies om extra vitamine D te nemen, dagelijks 10 of in sommige gevallen 20 microgram vitamine D te suppleren. Goede voorlichting is nodig om te zorgen dat de risicogroepen dit advies ter harte nemen. Bij veel groepen is het advies helaas nog onbekend. Op de website van het Vitamine Informatie Bureau kun je een vitamine D test doen: www.vitamine-info.nl.

Risicogroepen hebben extra vitamine D nodig

Dosering

Dagelijks 10 microgram vitamine D extra

Kinderen tot vier jaar
Mensen tot 50 (vrouwen) of 70 (mannen) die een donkere huidskleur hebben of onvoldoende buiten komen
Vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen
Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
Vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar die een lichte huidskleur hebben en voldoende buiten komen

Dagelijks 20 microgram vitamine D extra

Mensen met osteoporose
Mensen in een verzorgings- of verpleeghuis
Vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar die een donkere huidskleur hebben of onvoldoende buiten komen
Vrouwen vanaf 50 jaar die een sluier dragen

Waarom is “D” zo belangrijk?

Vitamine D is samen met calcium belangrijk voor een goede botopbouw en behoud. Daarnaast speelt deze vitamine een belangrijke rol bij een goede spierfunctie en bij het immuunsysteem. Een tekort kan allereerst spierzwakte en spierkrampen veroorzaken. Maar een tekort kan ook zorgen voor pijnlijke, zwakke botten en osteoporose. Verschillende onderzoeken laten bovendien zien dat vitamine D mogelijk een rol speelt bij depressie.

Liefs Marion

Meer informatie

65 bananen met vitamine B6: tijd voor fact finding
Kookhoek – Over gezonde voeding en lekkere recepten
Wat is Thalassemie?
Gezond eten tijdens de zwangerschap
Babyvoeding – Borstvoeding en flesvoeding
Vitamineoverzicht – Welke vitaminen zijn er en waar zitten ze in?
Vitaminen en mineralen voor peuters en kleuters
ragen aan voedingsdeskundige Suzan Tuinier

Bronvermelding

Stockfoto: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *