Obstipatie en zwangerschap

Obstipatie en zwangerschapObstipatie is een ander woord voor ‘verstopping’, een vervelend zwangerschapskwaaltje wat helaas ook nog eens veel voorkomt. Ook als je nooit last hebt gehad voor een moeilijke stoelgang, kan dit tijdens je zwangerschap ineens anders zijn.

Door de invloed van je hormonen werken je darmen tijdens je zwangerschap een beetje minder dan normaal. Het hormoon progesteron verslapt de spieren in je darmwand en laten de darmen wat trager werken, waardoor het allemaal wat lastiger wordt. Ook neemt je lichaam tijdens je zwangerschap meer vocht op, waardoor je ontlasting dikker wordt en misschien beweeg je ook wat minder, dan voor je zwangerschap. Door al deze factoren kan sneller een verstopping ontstaan. Heel vervelend en soms misschien ook wat pijnlijk. Belangrijk dus te weten wat je er tegen kunt doen.

Zwangerschapskwaaltjes – Hoe houd je ze beperkt?

Wanneer is het obstipatie

Als je een keer niet kunt poepen, spreek je nog niet over obstipatie. Je spreekt pas van obstipatie wanneer je minder dan drie keer per week kunt poepen. Omdat de ontlasting er niet uit kan, kan dat veel buikklachten geven. Bijvoorbeeld door een opgeblazen gevoel of kramp. Ga liever niet persen, want dat kan weer aambeien veroorzaken en daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten.

Aambeien en zwangerschap

Obstipatie en zwangerschap

Hoe ga je om met obstipatie?

Belangrijk om bij obstipatie veel vezels te eten (pruimen, ontbijtkoek, bruin brood, zilvervliesrijst, lijnzaad). Vezels nemen vocht op in de ontlasting (als een soort sponsjes) waardoor je poep smeuïg blijft.
Drink zo’n twee liter per dag, maar let er wel op dat je niet teveel koffie drinkt, want cafeïne is weer niet zo goed voor je baby. Beter kun je (groene) thee drinken of water. Frisdranken en vruchtensapjes bevatten weer veel suiker, pas daar ook een beetje mee op.

Beweging helpt

Probeer zoveel mogelijk te bewegen. Dat hoeft geen topsport te zijn, maar een lekkere wandeling is ook prima. Dertig minuten per dag extra beweging, helpt je darmen in beweging te houden.
Je ontbijt is een belangrijke maaltijd omdat hiermee je darmen weer in beweging worden gezet, na de rust van de nacht. Sla je ontbijt daarom niet over. Beter is ook geen andere maaltijden over te slaan. Ideaal zijn drie hoofdmaaltijden met tussendoor een gezonde snack (bijvoorbeeld fruit of wat noten).

Neem de tijd

Neem de tijd voor een bezoek aan het toilet en ga het liefst gelijk wanneer je enige aandrang voelt. Je kunt er beter niet mee wachten. Let ook op je houding tijdens het toiletbezoek. Leun niet naar voren, maar juist met je rug naar achter, eventueel de stortbak (of muur) aan. In deze stand maak je een meer natuurlijke weg vrij voor je ontlasting.

Let op bepaalde producten

Pas op met het eten van bananen, wit brood en suiker. Dit kan de obstipatie alleen maar versterken. Beter kun je kiezen voor sinaasappels, appels en kiwi’s.

Laxeermiddelen

Gebruik geen laxeermiddelen zonder overleg met je huisarts of verloskundige. Mocht je er heel veel last van hebben, dan kan je arts eventueel iets voorschrijven wat verantwoord is tijdens je zwangerschap, maar ga er in ieder geval niet zelf mee aan de slag.

Liefs Marion

Extra informatie

Boeren en winden – Zwangerschapskwaaltje
Woordenlijst voor de zwangere vrouw
Zwangerschapskwaaltjes – Hoe houd je ze beperkt?

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
© afbeelding: 123rf.com

lijn oudersenzo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *