Nieuwe Veilig leren lezen spellen sluiten aan op meest gebruikte leesmethode

Nieuwe Veilig leren lezen spellen sluiten aan op meest gebruikte leesmethode

Ruim negentig procent van ouders met kinderen op de basisschool, vindt het belangrijk om thuis ook actief te zijn met de taalontwikkeling, blijkt uit onderzoek. Met de drie nieuwe Veilig leren lezen spellen, stimuleert Uitgeverij Zwijsen daarom die taalbevordering zowel thuis als op school. De spellen sluiten namelijk volledig aan op de aanvankelijk leesmethode Veilig leren lezen, waarmee zeker tachtig procent van alle kinderen in Nederland leert lezen.

Motiveren

De Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad adviseren ouders en leerkrachten om kinderen op jonge leeftijd te motiveren om te lezen. Zo zullen ze als volwassenen beter kunnen lezen, het meer doen en dit weer overbrengen op hun kinderen.

Veilig leren lezen spellen verhogen leesplezier

In hun advies staat ook: ‘In groep 3 komt de nadruk te liggen op het onder de knie krijgen van het technisch lezen: het decoderen van woorden. Lezen verandert vanaf dat moment van iets plezierigs in een vaardigheid die met veel geploeter verworven moet worden. De nadruk op verhalen, op gesprekjes over boeken, op het plezier van het lezen, verdwijnt.’ De nieuwe Veilig leren lezen spellen zijn hierin een goede oplossing om het leesplezier in de klas en thuis te verhogen.

Letterkwartet Veilig leren lezen

Het letterkwartet is een kwartetspel voor kinderen die leren lezen. Hierin oefenen ze letters, onderscheiden ze klanken van woorden en koppelen ze klanken aan letters. Dit spel sluit aan op de aanvankelijk leesmethode Veilig leren lezen, waarin de klank en letter ook centraal staat. Zo oefenen kinderen thuis verder met de letters en woorden die ze op school leren.

lijn groen oudersenzo
Nieuwe veilig leren lezen spellen sluiten aan op meest gebruikte leesmethode

Zinnen maken Veilig leren lezen

In dit spel maken kinderen zelf grappige zinnen met losse zinsdelen. Het kaartspel werkt op de lachspieren en prikkelt de fantasie van kinderen (en volwassenen). Eén van de leerdoelen van het spel is het oefenen met zinsopbouw.

Woordenschatmemo Veilig leren lezen

Het vergroten van de woordenschat en stimuleren van woordkennis zijn leerdoelen die ouders en leerkrachten met deze memo bereiken. Het is een uitdagend memospel, waarmee kinderen spelenderwijs woorden oefenen die ze op school leren. Ze vergroten hun woordenschat, waardoor leren lezen makkelijker gaat.

Rompompom Magnetische letterdoos

Met deze magnetische letterdoos kan je kleuter eindeloos oefenen en spelen met de letters van school. De doos bestaat uit 77 magnetische letterblokjes en 16 werkbladen, die variëren in niveau. Je kind legt een werkblad in de deksel van de letterdoos. Vervolgens legt het de magneetjes op het gekozen werkblad. Doordat de doos magnetisch is, hoef je niet bang te zijn dat je kind de losse magneetjes verliest. De kleurrijke illustraties van kleutervriend Pompom maken het letterfeest compleet.

Tot slot: Belangrijke rol voor ouders

‘Ouders spelen echter een belangrijke rol bij het bevorderen van lezen. Leesvaardigheid en leesmotivatie worden in aanzienlijke mate bepaald door hoe er thuis met lezen en boeken wordt omgegaan’, staat in het advies Lees! Een oproep dus tot een leesoffensief. Ruim zeventig procent van de ouders geeft aan een voorkeur te hebben voor fysieke, educatieve spellen. Woorden en letters herkennen zijn belangrijke thema’s voor ouders. Hier sluiten de nieuwe Veilig leren lezen spellen op aan.

liefs Marion

Extra informatie

Uitleg van het AVI-systeem
Hoe kun je je kind helpen met zijn spreekbeurt?
De leukste schoolagenda’s voor de kids
De bijzonderen boeken van Mo’s Daughters
Hoe oefen je begrijpend lezen? Tips & tricks!
Wat als je kind naar Speciaal Basisonderwijs (SBO) moet?
Thuisschool, vijf tips om het leuker te maken
Leren lezen in groep 3
Educatief overleven met de kids (met Asmodee)
Spelen en speelgoed in Coronatijd
Leren lezen in groep 3

Bronvermelding

lijn-groen-oudersenzo
BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *