De zeven zussen van Lucinda Riley op 1ste plek CPNB Top 100

De zeven zussen van Lucinda Riley op 1ste plek CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

De zeven zussen van Lucinda Riley op 1ste plek CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen van Andy Griffiths en Terry Denton is het meest uitgeleende boek van 2019

100 Bestverkochte boeken

Sinds 1997 maakt de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek bij de start van het nieuwe jaar de CPNB Top 100 bestverkochte boeken bekend en sinds 2015 de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken. De CPNB presenteert tegelijkertijd de cijfers over de boekenmarkt van het voorbije jaar. Bij deze 22ste editie van de Top 100 zijn hieronder een aantal opvallende zaken uitgelicht. De bekendmakingen werden voorafgegaan door de nieuwjaarsspeech van directeur Eveline Aendekerk die in het teken stond van de nieuwe koers van de CPNB: ‘de lezer centraal’.

De zeven zussen van Lucinda Riley op 1ste plek CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

De top 3 van de CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

1. De zeven zussen

De zeven zussen van Lucinda Riley (Xander Uitgevers) is met 233.000 exemplaren het bestverkochte boek van 2019. In 2018 was dit boek ook al het bestverkochte boek van het jaar, het is uniek dat dezelfde titel twee jaar op rij op de 1ste plek staat. Lucinda Riley heeft haar succes uit 2018 in 2019 naar recordhoogte uitgebreid: haar boeken staan maar liefst elf keer in de Top 100 en dat is uniek, ook uniek is het feit dat haar boeken de helft van de top 10 bezetten (haar boeken staan op de 1ste, 4de, 5de, 7de, 10de, 44ste, 47ste, 48ste, 51ste, 57ste en 65ste plek). Speciaal voor deze bijzondere bekendmaking is Lucinda Riley uit Ierland overgekomen. Uit handen van CPNB directeur Eveline Aendekerk ontving zij tevens een Platina boek voor De zeven zussen, omdat van het
boek sinds het verschijnen meer dan 350.000 exemplaren zijn verkocht.

2. Grand Hotel Europa

Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer (De Arbeiderspers) staat op de 2de plek met 145.000 verkochte exemplaren. Dit boek is daarmee tevens de hoogst genoteerde oorspronkelijk Nederlandstalige titel.

3. De meeste mensen deugen

De meeste mensen deugen van Rutger Bregman (De Correspondent) bezet met 140.000 verkochte boeken de 3de plek. Dit boek is daarmee tevens de hoogst genoteerde non-fictietitel.

Meer opvallende zaken uit de CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

Façade van Esther Verhoef (Prometheus) is met de 6de plek het bestverkochte spannende boek.
BASTA van Edwin Schoon (Lebowski) is met de 16de plek de bestverkochte sportbiografie.
Simpel van Yotam Ottolenghi (Fontaine Uitgevers) is met de 19de plek het best verkochte kookboek.
De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen van Andy Griffiths en Terry Denton (Lannoo) is met de 23ste plek het bestverkochte kinderboek.
Oorspronkelijk Nederlandstalige boeken bezetten de helft van de top 10.
Het meest populaire genre in de Top 100 was in 2019, mede door Lucinda Riley, de vertaalde literaire roman (19 titels in de lijst), gevolgd door spannende boeken (17 titels) en Nederlandstalige literaire romans (12 titels).
Naast Lucinda Riley waren er nog elf andere auteurs met meerdere boeken in de Top 100: Margaret Atwood, Stephen Fry, Berthold Gunster, Murat Isik, Jochem Myjer, Karin Slaughter, Haemin Sunim, Suzanne Vermeer, Levi Weemoedt en het duo Wouter Laumans en Marijn Schrijver.

Download de CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

De zeven zussen van Lucinda Riley op 1ste plek CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken 2019

De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen van Andy Griffiths en Terry Denton (Lannoo) is het meest uitgeleende boek van 2019. Dit duo bezet ook de 2de plek. Alle tot nu toe verschenen delen (acht in totaal) van de serie staan in de CPNB Top 100.
De zeven zussen van Lucinda Riley (Xander Uitgevers) staat op de 3de plek.
Façade van Esther Verhoef (Uitgeverij Prometheus) is met een 23ste plek de meest uitgeleende oorspronkelijk Nederlandstalige titel.
Kinderboekenseries domineren de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken: Dagboek van een muts (De Fontein Jeugd) staat er 13 keer in, Leven van een Loser (De Fontein Jeugd) staat er 12 keer in, Tom Groot (Gottmer) staat er 10 keer in, De waanzinnige boomhut (Lannoo) staat er 8 keer in, Niek de Groot (De Fontein Jeugd) staat er 5 keer in, De Gorgels (Leopold) staat er 3 keer in en Dolfje Weerwolfje (Leopold) staat er 2 keer in.
Er staan 56 kinderboeken in de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken, in de lijst staan 44 boeken voor volwassenen waarvan er 24 vallen onder het genre spannende boeken en waarvan er 20 een roman zijn.
De meest voorkomende auteur van boeken voor volwassenen is Lucinda Riley (7 titels). Ook de bibliotheekleden weten de weg naar haar boeken te vinden. Suzanne Vermeer en Linda van Rijn staan met respectievelijk 5 en 4 titels in de ijst.

Download de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken 2019

De zeven zussen van Lucinda Riley op 1ste plek CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

Boekenmarkt 2019 in cijfers

De totale boekenmarkt is in 2019 met 2% in omzet gegroeid, het is voor het 5de achtereenvolgende jaar dat er sprake is van groei. De omzetstijging is onder andere een gevolg van de btw-verhoging op papieren boeken.
In totaal is voor € 563 miljoen aan boeken verkocht.
Lezers kochten in totaal 40 miljoen boeken, daarmee daalt de afzet met bijna 4%. Voor het eerst in vijf jaar tijd is de afzet gedaald.
De omzet van fictie groeide in 2019 het hardst van alle genres, namelijk 4%, gevolgd door non-fictie met 2%. De afzet van alle genres daalde, fictie daalde het minst.
Sinds 2017 daalt de afzet van kinderboeken, in 2019 echter daalde de afzet met maar liefst 10%.
Wederom werden er iets meer losse e-boeken verkocht dan het voorgaande jaar, het aandeel e-boeken op de totale Nederlandstalige afzetmarkt groeit naar 8%.
Voor het tweede jaar op rij kan er wat worden gezegd over de verschillen tussen de verkoopkanalen. Op het online verkoopkanaal is de afzet met 4% gegroeid, bij het fysieke verkoopkanaal is de afzet gedaald met 8%. Inmiddels wordt bijna twee op de vijf boeken online gekocht; het online verkoopkanaal is goed voor 37%.
De hoogste weekomzet van 2019 werd net als in 2018 behaald in de week voor Kerstmis (€ 23 miljoen).
Er zijn zo’n 56 miljoen papieren boeken uitgeleend aan de leden van de openbare bibliotheek in 2019, een daling van 5% ten opzichte van 2018, aldus de eerste voorlopige inschatting van Stichting Leenrecht.
Het aantal uitgeleende e-boeken via de online Bibliotheek van de Koninklijke Bibliotheek groeit met 10% naar 3,9 miljoen (3,5 miljoen in 2018).

Meer specifieke cijfers beschikbaar via KVB Boekwerk

De zeven zussen van Lucinda Riley op 1ste plek CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

Nieuwjaarsspeech van Eveline Aendekerk

In 2020 moet de CPNB koers ‘De lezer centraal’ volledig tot leven komen. ‘We hebben deze richting samen met het collectieve boekenvak geformuleerd en dat is echt bijzonder.’ De CPNB is er in de kern voor om de boekconsumptie (gekocht dan wel geleend) te verhogen. ‘Dat kan alleen als je je rechtstreeks richt op die consument, aansluit bij zijn of haar belevingswereld en hem of haar inspireert tot gang naar de boekhandel of bibliotheek. Marketing in hoofdletters dus. Ik zeg vaak: het maakt de CPNB niet uit wat je leest, hoe je leest en waar je het koopt dan wel leent. Als je maar leest! Ik weet dat niet iedereen het daar mee eens is maar dit is de keuze die wij met elkaar, met onze partners, gemaakt hebben en voor deze missie staan en gaan wij, met elkaar dus!’

De stichting CPNB heeft consumenten ingedeeld in zes doelgroepen. Drie voor verschillende leeftijdsgroepen kinderen en jongeren en hun (groot)ouders (0-6 jaar; 6-12 jaar; 12-18 jaar) en drie voor volwassenen. Het gaat om volwassenen die respectievelijk: (1) zin en tijd hebben om te lezen; (2) wel zin maar geen tijd hebben om te lezen; (3) geen zin maar wel tijd hebben om te lezen. Iedere doelgroep wordt het hele jaar door bereikt door minimaal één van de voor deze doelgroep relevante merken (de Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek, de Boekenweek voor Jongeren, de Boekenweek, de Spannende Boeken Weken / Zomerlezen, Nederland Leest, de Kookboekenweek en de NS Publieksprijs). Voor elke doelgroep zijn drie strategieën uitgestippeld.

Dit zijn de strategieën:

Het inzetten van ambassadeurs

Per doelgroep worden herkenbare rolmodellen/beïnvloeders ingezet. Lezers en influencers worden het gehele jaar door onderdeel van de leesbevorderende merken en activaties. Zij laten laagdrempelig de kracht van het boek zien door persoonlijke ervaringen te delen. Het idee: zo verhogen we de zichtbaarheid van het boek, verbeteren we het imago van het boek en maken het lezen van een boek onderdeel van het dagelijks leven.

De lezer helpen kiezen

Per doelgroep wordt de lezer op weg geholpen in het omvangrijke boekenaanbod. Lezers zullen van A tot Z worden bijgestaan, om te beginnen met het sneller en gemakkelijker kiezen van een passend boek. Het idee: we verlagen zo de leesdrempel. Met de juiste boekentip verbetert de leeservaring van mensen. Ze haken minder snel af, pakken in de toekomst sneller opnieuw een boek en bevelen een boek sneller aan bij anderen.

Investeren in het imago van lezen en de leescultuur van Nederland

Per doelgroep verhogen we de zichtbaarheid en verbeteren we het imago van het boek. Het idee: zo verlagen we de leesdrempel bij de lezer. Met de bestaande leesbevorderende merken van de CPNB brengen we de breedte en de kracht van boeken het hele jaar door onder de aandacht.

Liefs Marion

Meer informatie

6 leestips waar jij blij van wordt
De Nationale voorleesdagen 2020 zijn begonnen
Geschenk spannende boeken weken voor zomerlezen 2020
Lees een boek dag
Tijd voor jezelf – Broodnodige ontspanning
Voorkom een winterdip
Onthaasten, hoe doe je dat?
Week van de woordenschat
Leren lezen in groep 3

Bronvermelding

© afbeelding: 123rf.com

lijn oudersenzo met hartje
BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *