Voorkom een winterdip!

Voorkom een winterdip!Als je naar buiten kijkt, komt de grauwe lucht je tegemoet. Misschien dwarrelen er zelfs wel wat sneeuwvlokjes uit. De een vindt dat super gezellig, de ander gruwelt ervan. Je voelt een rilling door je lijf en je trekt nog maar eens een vest over je dikke wintertrui heen. De gedachten in je hoofd lijken net zo somber als het weer buiten. Je hebt geen idee hoe je aan de somberheid kunt ontsnappen en je hebt ook geen flauw idee waar die negativiteit vandaan komt. Alles loopt toch best okay? Waarom voel jij je dan zo down? Oh jee… je hebt toch geen last van een winterdip? Hoe kom je daar weer zo snel mogelijk vanaf? En kun je het ook voorkomen? Want op zoveel somberheid, zit natuurlijk niemand te wachten!

Wat is een winterdip?

Een winterdip of winterdepressie is de naam die wordt gegeven aan een verschijnsel waarbij mensen – wanneer de dagen korter worden – de neiging hebben depressief te worden. In de medische wereld wordt het ook wel SAD (Seasonal Affective Disorder) genoemd. Mensen in de tropen hebben er geen last van, mij wij in ons koude kikkerlandje, waar het in de winterperiode koud en somber kan zijn, zijn er gevoeliger voor.
Het is gelukkig een milde vorm van depressie, maar vervelend is het natuurlijk wel. Meer dan 500.000 mensen in Nederland hebben er last van, waarvan het grootste gedeelte vrouwen betreft. Je bent dus zeker niet de enige. Gelukkig kun je er wel iets tegen doen of sterker, misschien zelfs wel voorkomen!

Voorkom een winterdip!

Kenmerken van de winterdip

Natuurlijk uit een winterdip zich bij iedereen weer anders. Doorgaans vormen onderstaande kenmerken een rode draad door de winterdip:

Extreme vermoeidheid
Veel meer behoefte aan slaap
Een verstoord eetpatroon (meer behoefte aan koolhydraten)
Somberheid
Het gevoel van onbalans
Minder behoefte aan sociale contacten en seksueel contact
Prikkelbaar
Gewichtstoename
Concentratieproblemen

Tips om een winterdip te voorkomen

Vitmaine D

Slik extra vitamine D. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat de waardes van vitamine D in het bloed dalen na een aantal weken winter. Dit komt omdat je vitamine D voor een belangrijk deel via zonlicht binnenkrijgt en in de winter schijnt de zon nou eenmaal veel minder.

Sporten

Ga lekker bewegen! Tijdens sporten wordt er namelijk endorfine aangemaakt en dit stofje verhelpt depressieve gevoelens en een slecht humeur!

Ga naar buiten

Ga het liefst naar buiten in het eerste daglicht. Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw en blauw licht remt de productie van melatonine (het hormoon wat je slaperig maakt).

Behoud je slaap/wakker rimtme

Behoud je normale slaap/wakker ritme en geef niet toe aan extra slaapuren, zodat je biologische klok niet verstoord raakt.

Gezonde voeding

Ook al heb je de neiging tot koolhydraatrijke voeding, probeer toch zo gezond mogelijk te eten en drink voldoende water. Lekker veel groente en het liefst zo min mogelijk suiker.

Plan leuke dingen

Ook al heb je de neiging je juist terug te trekken, is het beter om juist nu leuke dingen te plannen. Schrijf desnoods ook de punten op die jou in je leven gelukkig maken!

Lichttherapie

Er bestaan speciale lichttherapieën. Philips heeft zelfs een paar jaar geleden een lamp ontwikkelt, die je gewoon thuis kunt gebruiken, de Wake-Up Light. Deze lamp bootst het ochtendlicht na.
Haal ook zoveel mogelijk daglicht naar binnen, gooi open die gordijnen!

Sint-Janskruid

In de kruidengeneeskunde wordt tegen depressie Sint-Janskruid genoemd. Het moet, net als farmaceutische antidepressiva, enige weken worden ingenomen voordat de werking blijkt.
Je kunt er voor kiezen om er een lekkere kop thee van te maken. Het kruid helpt je binnen ongeveer twee weken positiever en gelukkiger te worden.
Stem dit eventueel wel met je arts af, zeker als je al medicijnen gebruikt, want het is best sterk spul.

Voorkom een winterdip!

Wist je dat…

Een zonnenbankkuurtje helemaal niet werkt? Een zonnenbankkuurtje is absoluut lekker, maar levert geen positieve bijdrage aan je winterdip. Het licht van de zonnenbank bestaat namelijk uit UV-licht en voor de bestrijding van een winterdepressie heb je het hele kleurenspectrum nodig.
Een winterdepressie drie keer zo vaak voor komt bij vrouwen dan bij mannen?
In landen als Zweden en Canada de cijfers van winterdepressies nog veel hoger liggen?
Het daarentegen in IJsland (bij de inwoners) bijna niet voorkomt? Dit lijkt door hun genetische aanleg te worden veroorzaakt: IJslanders buiten IJsland lijden ook niet aan SAD, terwijl immigranten in IJsland wel aan SAD kunnen lijden.
Een winterdepressie te maken heeft met een tekort aan licht? En het vanzelf weer over gaat bij de komst van de Lente?
Lichttherapie echt kan helpen en je hiermee het liefst al in de herfst mee moet beginnen?

Extra informatie

Met je baby de winter door
Najaarsblues of herfstdip
Natte neuzentijd: Alles over verkoudheid
Wintersport met kleine kinderen
Stress Top 5 Nederlandse vrouw
Moeders – Mama is helemaal oké
Stressstressstressstress – Hoe voorkom je stress?
Tijd voor jezelf – Broodnodige ontspanning
Te moe voor seks? Breng de (ont)spanning terug!
Verzameling leuke winterse knutsels
Leuke kinderboeken over de winter
Songteksten van leuke winterse kinderliedjes

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
wikipedia.org
© afbeelding: 123rf.com

Kijk ook naar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *